Recenzie ”La marginea lumii” (seria Somnul Zeilor) - O.G. Arion

Ce trebuie știut când pui mâna pe o carte de 550 de pagini este că nu e grea, ci doar încărcată cu energie, stări, simțuri. Când cunoști stilul de scriere al Oanei Arion din cărțile seriei Nemuritor, Fugi!, S.L.A.D.E., Focul, tinzi să îți închipui că faci față experienței, pe oricâte drumuri te-ar purta autoarea. Dar un epic fantasy croit sub numele O.G. Arion te supune unor încercări nu doar noi, ci și fabuloase. Acesta este un test: de rezistență în fața unei călătorii neașteptate, de atenție la capcanele unui tărâm fantastic, de imaginație - pentru cititor, bineînțeles.
La marginea lumii” este un volum care te copleșește, prin complexitatea intrigii, prin descrieri și conflicte, dar să ne luăm un moment și să apreciem măiestria cu care O.G. Arion a construit o lume, a susținut planurile narative, a dat culoare unor personaje și vibranță unor scene, o împletitură măreață de elemente, plăcută vizual. Primul volum din seria Somnul Zeilor este o aventură incredibilă, o introducere într-o poveste ce pare să continue la nesfârșit.
Autoarea te lansează direct în mister, aducând în scenă multiple personaje și locuri, uneltiri și acțiuni. Pe harta unui continent fantastic - Merikas -, în interiorul a nouă regate, se petrec evenimente care în marea schemă a poveștii ascund indicii, dar în timp real creează o atmosferă încărcată de răzbunări, amenințări și detronări.
În Elandria mustește tragedia și regelui Trephor i se pune semn rău. Aserthe, fiul regelui, reușește să se strecoare cu ajutorul lui var Rokkas afară din castel și cetate și să pornească în călătoria mult dorită până „la marginea lumii”. Philibert, poreclit Șarpele, îi stă pe urme lui Aserthe și îi iese în ajutor când are nevoie, deconspirându-se, dar, totodată, priindu-i ca și companion. În timp ce ei își continuă drumul spre cel mai sudic regat - Chimerya -, în Villia, regina - lera - Raielyn ia puterea în propriile mâini, punând în cârca celuilalt conducător - Graeme - înscenarea morții ei. Astfel, declară război alianței formată din regatele Elandria, Saiffon și Brotte și se vede deja învingătoare.
Dar dacă lucrurile nu se precipită îndeajuns, în Elandria, Yatis, sora geamănă a lui Aserthe, plănuiește la rândul ei să preia puterea, cu atât mai simplu de făcut în absența fratelui ei. După ce uneltește împotriva soțului, își întoarce atenția spre moștenitorii tronului. Aventura lui Aserthe se încheie brusc la aflarea veștilor tot mai cumplite de război și, pe deasupra, trebuie să își confrunte și sora. Cine, cum va calma apele, dacă se lasă calmate?
Schimbând planurile, perspectivele, locul, popasurile făcute în Elandria, Villia, Chimerya, Brotte, Lokkras dezvăluie câte o poveste aparte, a unui personaj ce contribuie, mai mult sau mai puțin, la crearea situațiilor. Totodată, autoarea a plăsmuit peisaje, animale, magie, mâncăruri, ritualuri și istorie de o reală epopee. Poate fi dificil uneori să reziști să parcurgi descrierile ce nu sunt altceva decât elaborate și savuroase. La acest capitol Oana Arion nu a ratat nimic, chiar a dat mai mult decât ai putea să duci.
„La marginea lumii” oferă o lectură îndrăzneață, o provocare a imaginației care te bucură. Bogăția de personaje care trag după ele o poveste ce se lasă descâlcită ușor, dacă nu devreme, și scene în care ori te pierzi, ori te fascinează în cele din urmă, devine o marcă a Oanei Arion, care dă lovitură după lovitură.

Carte disponibilă pe site-ul Editurii UP