Review ”Iubirea care a rupt lumea în două” - Emily Henry

Ultima vară a lui Natalie înainte să plece la facultate se dovedește a fi foarte ciudată.Când se pomenește cu ușa propriei case vopsită în roșu în loc de verde sau când se trezește pe un deal înconjurată de bizoni, în loc să fie în clădirea școlii, Natalie își dă seama că ceva nu e în ordine. Apoi mai sunt și vizitele nocturne ale entității pe care o numește Bunica. Ceea ce complică totul este apariția unui băiat misterios care face ca timpul să stea în loc: nu mai există nimic în afară de Beau și Natalie.

„A fost odată o fată care s-a îndrăgostit de o nălucă. Atunci când privea prin el, vedea lumea așa cum ar fi trebuit să fie: caldă, abundentă, împovărată de viață și vibrând de tandrețe. Prin trupul băiatului vedea pânza timpului...”

STOP! Am derulat prea repede. Până să ajung la finalul poveștii mai sunt lucruri de descoperit.
În primul rând, este o carte care mi-a plăcut - și vizual și conținut. A fost o lectură rapidă, simpatică, cu viziuni fantastice în care îți joacă mintea. Pe lângă povestea de dragoste care se înfiripă în paginile cărții și transcende realitatea, este interesantă și partea științifică și împletirea acesteia cu ficțiunea. Mă învărt în cercuri și nu lămuresc nimic, așa că trec la poveste.
Natalie Cleary are o familie frumoasă, înțelegătoare și care o sprijină, însă nu împart aceleași gene. Ea a fost adoptată încă de la câteva zile de viață și deși a fost înconjurată de iubire, curiozitatea rădăcinilor ei a măcinat-o îndelung. Are prieteni și îi place să danseze, avea și un iubit până de curând, va studia la o facultate de top și are viziuni ciudate cu oameni necunoscuți și poate Dumnezeu. Coșmarurile o urmăresc încă din copilărie, iar singura persoană care o alină în toiul nopții este Bunica și poveștile ei. Cu câteva zile înaintea încheierii oficiale a liceului, apariția Bunicii nu pare de bun augur, iar vestea ce o însoțește îi trimite fiori lui Natalie – „Ai trei luni ca să-l salvezi.”. Vara dinaintea plecării la facultate capătă o versiune ciudată pentru Natalie, iar când totul dispare în jurul ei și doar o imagine fantomatică a unui băiat în mijlocul terenului de fotbal rămâne, se simte desprinsă de realitatea ei și aruncată într-alta. Băiatul misterios, Beau, este liantul dintre lumi, căci cei doi împart aceiași prieteni și împrejurimi, însă realități alternative. Asaltată de apariții stranii, întrebări fără răspuns și panicată, Natalie se încrede în entitatea Bunicii de a apela la ajutorul doctoriței Alice Chan, dar totodată continuă să o caute sperând că atotștiutoarea bătrână o va salva, iar relația ei cu Beau va dăinui.

Ideea de universuri alternative și călătorii în timp sună cunoscut, însă nu a diminuat efectul poveștii. „Iubirea care a rupt lumea în două” este o frumoasă poveste de dragoste ce pare imposibilă, o poveste despre prietenie, familie. Scrisă prin prisma unei adolescente, cartea este împânzită de ironii și sarcasm, care o face să fie amuzantă și plăcută. Noțiunile legate de terapia EMDR – desensibilizare și reprocesare prin mișcări oculare -, starea hipnopompică și spasmul hipnagogic sunt strecurate deștept în poveste, alături de teoriile despre spațiu și timp, care captivează laolaltă cu povestea. Acțiunea este misterioasă, menține suspansul prin scene palpitante, enigma realităților ducând la un final mai mult sau mai puțin neașteptat.
Cartea are o temă fascinantă, nu de puține ori tresărind în minte conceptul de lumi paralele și cum ar putea cea mai mică acțiune schimba viitorul. Natalie are puterea de a călători între lumi, de a vedea trecutul și viitorul și de a face alegerea dintre viață și moarte. Dacă inițial nu știa cum să facă față schimbărilor și alunecării între lumi, curând pare să aprecieze și să dorească lumea și prezența lui Beau. Toți din viața lui Natalie au un alter ego - o variantă care se lovește de a ei într-un mod confuz -, mai puțin ea și Beau, care nu se regăsește în realitatea ei. Prevestirea Bunicii o apasă cu atât mai tare cu cât evenimente triste au corespondent în ambele lumi, însă concluzii diferite. Temerea că nu l-ar putea salva pe El e ca o bombă cu ceas aproape de explozie, dar Natalie reușește în final să vadă dincolo de vălul dintre timpi și să făurească o ultimă poveste.
Bunica este un personaj învăluit în mister, în ochii lui Natalie părând Dumnezeu, având toate cunoștințele și puterea de prezicere. Identitatea ei se lasă încet dezvăluită, iar la momentul terminării lecturii m-am întrebat „cum de nu mi-am dat seama mai devreme?”. Am fost răpită de poveste, chiar dacă uneori îmi doream să se întâmple ceva palpitant mai repede, dar nu am pierdut starea de suspans. Adevărul din trecutul lui Natalie, trauma care îi blochează percepția timpului, compune o intrigă captivantă, alături de toate momentele care duc la un deznodământ încântător. Beau și Natalie leagă o relație care rupe orice barieră, o iubire care le-a fost scrisă dar nerealizată, universul împletindu-le destinele într-un mod tragic care le separă drumurile, dar o iubire care transcende imaginabilul și supraviețuiește.
Un alt punct de interes sunt poveștile pe care i le spune Bunica lui Natalie, ce sunt frumos împletite în acțiune și fiecare reprezintă o fereastră în lumea primelor națiuni, pe care autoarea le enumeră în mulțumiri – Irochezi (Femeia care a căzut din cer), Natchezi (Părinții rasei umane), Sioux (Poveste nălucii din munții Teton), Seneca (Fratele roșu și fratele negru), Caddo (Potopul), Creek (Neamul Yamasee si potopul), Irochezii Onondaga (Scheletul Vampir), Kwakiutl (Tărâmul nălucilor).
Cartea se poate număra printre preferate și simpatice, poate într-o lume paralelă nici nu am deschis-o, dar în prezentul acesta mă bucur că am citit-o pentru mai mult decât o copertă frumoasă. Se citește ușor, poate doar în scenele cu descrieri științifice legate de psihoanaliză, fizica spațiului și a timpului te pierzi un pic, limbajul sarcastic al personajelor aduce o notă amuzantă, acțiunea este fermecătoare, povestea de dragoste răpitoare, misterul și suspansul sunt la locul lor – o poveste cu o atmosferă incitantă.

O lectură de ⭐⭐⭐⭐☆ (4,5/5)