Recenzie ”Războiul Începutului” (Pierduți printre stele #3) - Gelu F. Achiș

Cartea pe Editura Datagroup

Mă simt tot un copil și m-am bucurat ca atare când am pus mâna pe ultimul volum din trilogia „Pierduți printre stele”. Nu mi-am dat seama până în momentul când am deschis cartea, ce magnetism frumos a creat Gelu F. Achiș cu primele două volume, că a reușit să contureze o serie de aventuri, peripeții, universuri, lumi și, mai ales, personaje care mi-au intrat pe sub piele și m-au încântat în așa măsură încât nerăbdarea, surpriza, misterul și adrenalina mă furnică. Nu am avut nevoie de readuceri aminte ale acțiunii - senzațiile erau încă prezente, „Misterele Zarondiei” și „Cântecul Zăpezilor”, chiar și cu peisajul lor diferit, mi-au impregnat amintirile, așa că încercările ce îi așteptau pe Raul, Dan, Vanesa și George în „Războiul Începutului” s-au cerut descoperite cât mai repede.
Gelu F. Achiș este consecvent, aceeași manieră impresionantă de a prezenta universul fantastic în care ne invită, cu o construcție admirabilă, o imaginație ieșită din comun, o compoziție SF fascinantă, descrieri și detalii excepționale, dinamica poveștilor sale uimitoare și senzațională. Stilul de scriere nu te obosește, ci te ține mereu în priză, în spatele fiecărei acțiuni stând o istorie, un secret, un destin sau o șansă. Cu fiecare aventură cu care i-a încărcat pe protagoniști, a reușit să le creeze și un scop, întâmplările, chiar și haotice, având un numitor comun, iar în drumul lor înapoi spre casă, reușesc să schimbe întreg universul. Volumul al treilea din serie ne prezintă personajele mai mature, responsabilitățile mai apăsătoare, alegerile mai grele, dar nu se pierde din vedere aceeași energie cu care se succed scenele, umorul care le însoțește, suspansul care le leagă și spiritul emoționant de prietenie care le dă viață.
În lungul lor periplu „printre stele”, Raul, Dan, Vanesa și George au înfruntat pericole, au descoperit lucruri, lumi, vietăți inimaginabile, au legat relații de prietenie, au dat o mână de ajutor ce a schimbat semnificativ soarta multora, chiar și pe a lor. Întoarcerea pe Pământ este când la un pas distanță, când un lucru aproape imposibil de atins. Însă din acest amalgam de întâmplări, rolurile ce le-au fost menite și sarcinile de care depinde supraviețuirea, cel mai important e că ei s-au descoperit pe sine și că legătura lor transcende orice limite impuse de univers, timp și realitate.
Planeta Nordanya ar putea fi capăt de linie al aventurii lor prin spațiul infinit, locul unde s-au lăsat conduși de indicii și care le poate scoate în cale Piatra Începutului. Dar cum nicio oprire nu a fost ușoară pentru cei patru, nici acum nu se anunță una liniștită, ba din contră: dacă nu acționează la timp, dacă nu își asumă riscuri, dacă nu luptă, totul poate pieri într-un război fatidic. Ca să poată pune piciorul pe această planetă însă, trebuie să participe la o competiție acerbă, în care cei înscriși se luptă pe viață și pe moarte pentru un premiu ce le aduce nu numai statut, ci și acces într-o lume privilegiată. Campionatul de pe Nordyana nu este o dorință pentru faimă și avantaje, ci șansa lor de a ajunge pe acea insulă pe care se află cheia lor spre casă. Calificarea printre cele opt echipe care se vor lupta pentru premiu nu a fost deloc ușoară, însă primejdia și-a găsit alte unghere în care să se ascundă. Printre participanți s-a strecurat răul, o forță ce vrea să distrugă universul, iar Dan, Raul, Vanesa și George nu doar că îi stau în cale, dar sunt singurii care îl pot împiedica.
O insulă ce are o viață proprie, personaje ce li se arată pentru a-i ghida, dimensiuni ale lumii care se deschid spre tărâmuri fascinante și terifiante deopotrivă, forțe ce permit să manipulezi energii și o luptă crâncenă între bine și rău sunt puncte ce trasează doar o mică parte din poveste. Fiecare personaj se desprinde cu propria lui aventură, însușindu-și un rol și aducându-și meritul. Acțiunea este bogată, așa cum era de așteptat, cu multe momente de panică, încordare, dar și împlinire și bucurie. Raul, Dan și Vanesa au trecut prin multe până să ajungă în această etapă a călătoriei, iar George și-a găsit într-un final locul. Turnura pe care o ia viața fiecăruia este neașteptată, în unele cazuri tristă, în altele fericită.
- Cine s-ar fi gândit că se va ajunge la așa ceva? Dacă amicul meu Mațe Goale ar fi zis „George, ce vei face peste câțiva ani?”, eu i-aș fi spus: „Voi face lucruri mărețe, Mațe Goale, nu ca tine. Tu ești un pierde-vară. Eu voi juca într-un film de acțiune, voi scrie un scenariu de film de groază bazat pe coșmarurile mele din viața anterioară, voi compune un cântec care va deveni hit galactic și voi deveni prezentator într-o emisiune de succes.” Dar nicidecum nu i-aș fi zis lui Mațe Goale că o să mă plimb pe hotarele de dincolo de moarte și c-o să mă lupt cu cea mai puternică creatură din univers în nu știu ce dimensiune.
Gelu F. Achiș s-a jucat în acest volum nu doar cu imaginația sau suspansul, s-a jucat și cu emoțiile, presărând și puțină iubire în relații, și un strop de gelozie. Într-un univers ca cel creat de el, dincolo de povestea antrenantă, nu am putut să scap de ideea că undeva, într-o lume paralelă, se poate întâmpla să fim altcineva, altceva, că există cineva, altundeva.
Dimensiunea Vieții reprezintă punctul de pornire în călătoria sufletului. Închipuiește-ți că Dimensiunea Vieții este un teren. Pe acest teren sunt o mulțime de râuri, adică universuri paralele. Toate râurile se varsă în aceeași mare, adică în Dimensiunea Morților. Asta înseamnă că sufletul fiecărei variante a noastre ce moare ajunge în Dimensiunea Morților. Motivul pentru care există universurile paralele este ca fiecare ființă să aibă un suflet întreg. Gândiți-vă că sunt o mulțime de persoane care mor la naștere sau la o vârstă fragedă. Cum ar putea sufletele lor, lipsite de experiența vieții, să-și continue călătoria prin Dimensiunea Morților și să treacă prin ceea ce le este menit, dacă ei au murit foarte devreme? Universurile paralele există tocmai pentru a preveni astfel de situații. Chiar dacă unele variante ale unei persoane mor foarte devreme, cu siguranță că în alte universuri paralele variantele lor vor supraviețui și vor trăi suficient de mult timp încât sufletele lor să prindă consistență, să se dezvolte și să capete experiența vieții. Când toate variantele unei persoane mor, sufletele lor se unesc în Dimensiunea Morților și alcătuiesc adevăratul suflet, sufletul întreg.
Fragmentul citat mi-a rămas întipărit în minte și nu de puține ori mi-a plăcut să îmi imaginez și eu același lucru. „Războiul Începutului” este creație - cu un punct zero ce i-au urmat consecințele inevitabile și un punct culminant ce poate aduce sfârșitul sau un nou început. Prin câte au mai trecut în această ultimă parte a poveștii cei patru prieteni, dacă au ajunși toți, întregi și nevătămați, înapoi pe Pământ, eu nu spun. Vă provoc să descoperiți seria!

Mulțumiri autorului