Review ”Cântecul Zăpezilor” (Pierduți printre stele #2) - Gelu F. Achiș

Goodreads link

Gelu F. Achiș este un tânăr scriitor care știe să ademenească cititorii, în primul rând, prin prezentarea estetică a cărților și, în al doilea rând, prin genul abordat în care se joacă cu fantasticul până la extrem și pe care îl dezvoltă pe un număr surprinzător de pagini. Ca un prim impact la ridicarea cărților ești mai mult decât curios - aviz amatorilor de SF - de ce se poate ascunde dincolo de imagine, iar validarea vine din partea acțiunii complexe, primejdioase, învăluită în mister și stilul alert ce te ține antrenat în soarta personajelor. E drept că publicul căruia i se adresează autorul este unul tânăr, care dispune de imaginație - în rând cu cea a celui care scrie - și dornic de o aventură, dar sunt momente în care aproape nu poți ține pasul cu întâmplările, adult fiind, ceea ce poate fi și bine - ești supus constant la scene încordate, de cotitură - și rău - scapi din vedere scopul final, iar senzațiile sunt pasagere.

Primul volum din serie - Misterele Zarondiei - te aruncă în negura universului, într-o călătorie neașteptată pe tărâmuri extraterestre, punându-ți pulsul la încercare odată cu peripețiile personajelor principale. Am cutreierat alături de Raul, Dan, Vanesa și cățelul Bolt regiunile pline de pericol ale Zarondiei și am căutat drumul înapoi spre casă. George s-a alăturat echipei, venind cu informații ce s-au adăugat celor descoperite de copii și pas cu pas au încercat să facă lumină situației lor. Ajutorul dat de oameni zagriților și shabirilor s-a întors în favoarea lor, alianța grupurilor conducându-i pe copii mai aproape de rezolvarea misterelor. Reuniți cu toții în fața portalului ce reprezenta singura legătură cu alți extratereștrii, capabili însă de a călători prin spațiu, Raul, Dan, Vanesa, George și Bolt și-au luat la revedere de la Zarondia și planeta Masiv Al'Khaul și s-au avântat nerăbdători de răspunsuri spre planeta Tarundia.
Dar atât de simplu să fie totul? Salvarea lor să vină de la aztanii Tarundiei care le oferiseră credință zagriților prin Părinții Spirituali și Copacii Vieții care le furnizau zarnitul? Cei patru copii (și cățelul) au parte de o surpriză când călătoria lor între galaxii e pe cale să se termine prea curând, planeta Tarundia fiind sortită distrugerii. Pregătiți sau nu, suntem purtați cu viteză spre o nouă aventură, noi indicii și aceeași dorință de a găsi drumul spre Pământ.

Fără cale de întoarcere și cu puțin timp la dispoziție, lui Raul, Dan, Vanesei și George le sunt oferite de ultimul aztan în viață pistele care îi pot conduce spre salvare: informații despre Pietrele Începutului - obiectul ce i-a teleportat într-o altă galaxie și singurul care le prilejuiește întoarcerea - și o navă spațială pentru a părăsi Tarundia și care să îi poarte în siguranță în drumul lor. Dar când sunt atrași de Curentul Morții, asemenea unei găuri negre, călătoria le este curmată.
Azvârliți într-un alt colț al universului, copiii vor îndura atmosfera glacială a unei planete pe care tehnologia este neutralizată, făcându-i astfel prizonierii unui pustiu în care și-au găsit sfârșitul multe nave spațiale și echipajul lor. Neînduplecați de condițiile vitrege și ingenioși, grupul pleacă în recunoaștere și în acest mod îi vor întâlni pe enieni și vor afla că sunt pe planeta Agahia. Civilizațiile acestui tărâm înghețat sunt completate de drasini, tarieni și specii inteligente de monștrii.
Acceptați în mijlocul drasinilor, Raul, Dan, Vanesa și George urmează firul istoriei povestite de locuitorii Satului de la Miazănoapte și al șamanului lor spre dezvăluirea existenței unei Pietre a Începutului pe acea planetă. Șansa lor stă în răspunsurile pe care doar Mai Marele Șaman le are, iar drumul copiilor până la acesta nu va fi ușor.
Ghidați și însoțiți de un grup de drasini, traseul lor prin munții Ținutului Alb va fi împânzit de pericole, cât și de sabotaje și manipulări care le vor strica dinamica protagoniștilor noștri. Într-un peisaj labirintic, ce se afundă în inima munților, Raul și Dan vor fi despărțiți de Vanesa și George, cele două grupuri având să se confrunte cu situații limită. Ca o luminiță de la capătul tunelului, peripețiile îi aduc în locul potrivit și copiii sunt din nou eroii unei povești, descoperind Cântecul Zăpezilor ce le va fi salvare unor drasini și terieni de blestemul ce înconjura ținutul.
Ce informații au mai cules, ce detalii i-au surprins și ce progres au făcut spre găsirea drumului spre casă, stau ascunse într-o avalanșă de acțiuni, suspans și răsturnări de situație. Periplul printre galaxii nu se dă terminat, dar oare ce alte secrete vor mai dezveli copiii și cât vor mai călători?
Oriunde în spațiu și timp, personajele lui Gelu F. Achiș dau numai de belele și acestea sunt multe. Trebuie să recunosc că la un moment dat m-a ajuns osteneala din cauza harababurii din intrigă: nici bine nu scăpam de un necaz că altul se ivea de după colț. Desigur, povestea trebuie să fie bogată, dar nu mai știi de unde ai plecat și unde se ajunge. Numărul personajelor este mereu crescător încât nu știi dacă ar trebui să dai atenție vreunui nume sau este doar episodic. Clar din aceste puncte de vedere nu este nimic previzibil în scriere, necunoscutul născând surse de interes și suspans la tot pasul.
”Cântecul Zăpezilor” vine în continuarea primei cărți cu același ritm, povestea curgând în același stil ușor de lecturat, foarte descriptiv și compus cu atenție. E greu de crezut că în unele scene sunt aceeași copii de 12 ani pe care i-am întâlnit în ”Misterele Zarondiei”, încercările la care sunt supuși evidențiind un comportament matur, inteligent. Timpul petrecut pe aceste planete străine este greu de măsurat, cert este că perioada largă și totodată instabilă a permis să iasă la iveală iscusința și înțelepciunea copiilor.
Dacă în primul volum prezența lui George colora povestea spre final, în cel secund voioșia și umorul lui excentric sunt nelipsite. Dar pentru că nu te poți abține să nu zâmbești la spusele sau inepțiile lui, asta nu garantează că la un punct nu devine agasant și rolul lui în poveste pare să nu ajute cu nimic. Este un personaj aparte pe care îl compătimești și îl îndrăgești.
”Pierduți printre stele” se înfățișează cu o combinație fascinantă de elemente - de la cele specifice genului SF (Portaluri Stelare, nave spațiale, inteligențe artificiale) la cele fantastice (peisaje și personaje nemaiîntâlnite) și crescând intensitatea cu protagoniștii explorând spațiul și jucând pe terenuri minate cu mister. Cele două romane publicate sunt un exercițiu de imaginație, răbdare, dar în care odată dedicată atenția sunt o adicție. Cu siguranță îți dorești să afli ce pedeapsă vor primi copiii la venirea acasă, nu? Sau cine știe ce alte surprize ne rezervă autorul.

O lectură de ⭐⭐⭐⭐ (4/5)
Mulțumesc autorului pentru cărțile trimise.
Comandați pe site-ul Editurii Datagroup sau Librarie.net