Review ”Legea Talionului” - Anamaria Ionescu (seria Sergiu Manta - al treilea roman)

Editura Tritonic

La începutul anului 2009, într-o zi de iarnă mocirloasă, s-a dat alarma după ce s-a descoperit sigiliul distrus al depozitului de armament al unității de infanterie de la Ciorogârla. Peste 60 de arme, de la pistoale mitralieră până la baionete și binocluri au fost subtilizate din obiectiv. În 2012 doi români intrau într-un muzeu din Olanda și, în mai puțin de trei minute, reușeau să plece cu nu mai puțin de șapte tablouri aparținând patrimoniului universal.
2018. Compania B, o structură obscură și total necunoscută publicului a Ministerului Afacerilor Interne face demersuri pentru a destructura o rețea de interlopi tranzistreni care se ocupă cu traficul de arme, droguri și carne vie.
Lucrurile se complică atunci când în poveste își fac apariția Gino, un șmenar mărunt implicat în afaceri cu mult peste capacitatea sa, iubita lui, Simina și Ilarie, un pictor amator veșnic scăpătat. Aspecte ale istoriei ajung și la urechile unei scriitoare de mystery&thriller ale cărei romane se inspiră întotdeauna din evenimente reale.
Treaba lui Sergiu, a lui Dragoș și a Lidiei e îngreunată și de șirul lung de morți pe care istoria asta îl provoacă.
Mai mult decât atât, Sergiu Manta are de făcut față și altor complicații: schimbarea inopinată a conducerii Companiei, o nouă prietenie nedorită, poveste de dragoste absolut imposibilă, o trădare.
Aventurile de până acum ale agentului au fost doar încălzirea. De acum urmează greul!

Dă-i realității o oglindă și tu doar așteaptă să îi vezi forma distorsionată pe care un scriitor reușește să o rupă din rădăcini și să o lipească pe foi într-o manieră care ți se pare la fel de verosimilă ca originalul sau poate chiar cu un substrat la limita posibilului. Adevărul este că realitatea oferă o multitudine de nuanțe ce pot crea un joc de lumini și umbre care să compună un scenariu antrenant, iar Anamaria Ionescu se folosește cu pricepere de evenimente recente și inspirația ei de a le pune într-un cadru ficțional captivează.
Seria Sergiu Manta a intrat cu pași apăsați și siguri în terenul mystery & thriller, primele două romane - Nume de cod: Arkon și Zodiac - aprinzând fitilul unei acțiuni palpitante care nu lasă personajele să îi scape nevătămate și cititorul resimte fiecare impact. Cu o nouă aventură la orizont, Sergiu Manta aplică Legea Talionului în stilul deja bine cunoscut și bine stabilit de precedentele întâmplări, cazurile în care se implică forțând bariera imprevizibilului și aducând în scenă, odată cu personaje diverse, o intrigă bogată. Fiindcă Anamaria Ionescu a avut ca bază de pornire al celui de-al treilea roman din serie două evenimente petrecute în țara noastră în anii ce au trecut, această premisă a construit Legea Talionului ca pe un roman mult mai energic și interesant, cu puncte de vedere ale personajelor care permit o apropiere de cititor, iar misterul din jurul intrigii este palpabil și dens, o ambiguitate ce menține suspansul bine și nu lasă să se prevadă finalul.
Chiar dacă axul central este Sergiu Manta, implacabilul protagonist nu stârnește de unul singur plăcerea lecturii, căci în peisajul încărcat de evenimente ce se întrec în pericol, secrete și, printre altele, absurd și prostie, își fac loc câteva figuri care au un rol benefic acțiunii, colorând-o cu un umor mai negru și expunând fața perversă, haină, profitoare a lumii. Ce îmi place la scriitura autoarei este că tratează cu o finețe incredibilă caracterul uman și atenția pe care o alocă sursei de inspirație se transmite în detaliile poveștii ce curge în perfectă armonie cu realitatea. Personajele se completează fără cusur, fie că au sau nu un trecut comun, că sunt manevrate sau nu de evenimentele curente; toate își înfăptuiesc rolul, iar când misterul este dat pe față, rămâi surprins pe câte planuri s-a jucat autoarea cu acțiunea.
Legea Talionului este o carte foarte bine închegată, care nu pierde din vedere întâmplări în care l-am regăsit pe Sergiu Manta - Domino 2 -, iar trimiterile spre Nume de cod: Arkon și Zodiac sunt subtile, dar potrivite, reușind, în același timp, să facă din poveste una pe care o poți citi fără grija necunoașterii trecutului personajului. Ca un alt prag de trecut în viață, Sergiu Manta duce în paralel cu misiunea Companiei B de a găsi vinovații în cazurile de furt de arme de la Ciorogârla și al operelor de artă din Olanda, o luptă proprie de răzbunare. Ramificațiile poveștii sunt multe, însă surprinzător de ușor de urmărit, punând bine în lumină rolul fiecărui personaj.
Citind-o pe Anamaria Ionescu nu doar că te bucuri de un thriller care le are pe toate, ci și de o istorioară captivantă. Dacă ”motociclistul înalt, bine făcut; păr roșcat, cu ceva șuvițe albe strâns într-o mică coadă” nu face impresie bună și nu rămâne întipărit în minte, cu siguranță șirul de aventuri prin care trece convinge.