Recenzie ”Cartea de vrăji” - Costin Neață

Cititul este o pasiune care se deprinde, însă scrisul este un talent înnăscut, care în timp doar se cizelează. Când întâlnesc cărți de debut ale unor autori tineri, bucuria mea de cititor se înmulțește cu admirația pentru calea pe care tot mai mulți o aleg și tot atât de mulți o parcurg cu pricepere. Poate că teoretic am depășit etapa în care să adaug în lista de lecturi volume destinate în special adolescenților, dar practic este o plăcere și o evadare mai interesantă.
Costin Neață se poate declara un scriitor împlinit, cartea sa publicată la Editura Up - „Cartea de vrăji” - mulându-se perfect pe preferințele fantasy ale adolescenților, dar și a celor mai mari. Am făcut o alegere inspirată să îl citesc, căci povestea lui aduce acel iz de aventură pe care ți-l dorești indiferent de vârstă. Scriitura sa este accesibilă, un suflu bun de imaginație, dar combinând și o viziune matură, antrenantă, care te captivează și inspiră.
„Cartea de vrăji” poate părea un fantasy obișnuit, cu acțiunea rulând în jurul unor personaje vrăjitori, dragoni și lupta dintre bine și rău - nimic greșit în asta -, dar ce face să fie interesant sunt interacțiunea energică dintre protagoniști, intriga ce își păstrează bine secretele, trăirile insuflate cu devotament și curaj. 196 de pagini n-ai spune că sunt îndeajuns, dar povestea curge în tandem și umple orice gol, lectura rapidă fiind aventura spectaculoasă pentru orișicine.
Personajul principal, Mihai, la șaisprezece ani se vede erou într-o poveste cu peripeții, vânătoare de vrăjitoare și menținerea ordinii în lume. Dar până să se descopere cu adevărat pe sine, trebuie să se acomodeze cu schimbarea de peisaj, părinții alegând să se mute de la București la Brașov. Și dacă nimic nu e ceea ce pare a fi și motivul de plecare a fost altul? Mihai, un cititor avid și fan al cărților fantasy, își găsește, din întâmplare, în prima zi de școală drumul în bibliotecă și, cu o singură carte misterioasă, viața lui normală se va schimba.
Prieteni vechi - Andrei și Clara -, prieteni noi - Vlad și anturajul neașteptat în care își va găsi loc și Mihai, toți sunt implicați, într-un fel sau altul, mai mult sau mai puțin, într-o misiune periculoasă. Fața nevăzută a lumii ascunde vrăjitoare care impersonează bibliotecare, altele care au un interes devastator pentru omenire sau un spirit răzbunător, dar există și cei care își păstrează încă bunătatea și urmăresc ordinea, iar Ordinul Venari Pythonissam se ocupă de asta. Odată ce Mihai se obișnuiește cu gândul că el face parte din categoria vrăjitorilor buni și își poate folosi puterile să facă bine, planurile vrăjitoarei Cassandra nu pot fi lăsate la îndeplinire. Astfel, începe vânătoarea.
„Cartea de vrăji” este catalizatorul și îndrumătorul lui Mihai, dar nimic nu ar fi fost posibil dacă trăirile lui ar fi fost pătate de întuneric. Acțiunea cărții se răsfrânge în multe momente palpitante, sensibile sau îngrijorătoare, și toate sunt conturate cu atenție și trezesc curiozitate. Un prim pas spre fantastic a fost făcut, urmează să aflăm ce ne rezervă continuarea seriei „Despre magie și alte secrete”, fiindcă doar ce ne-am stârnit.
Costin Neață a creat atmosferă, fascinație, eroi și antieroi interesanți, intrigi, neprevăzut, un tot așezat bine în pagini și care te încântă. O lectură care se pretează tuturor cititorilor, un scriitor care la 17 ani dăruiește o carte fără reproș.