Review ”Somalia, mon amour” - Bogdan Hrib, Sofia Matei (vol. III - seria Stelian Munteanu)

Editura Tritonic

Scrierile lui Bogdan Hrib nu îmi mai sunt străine și cu cât mă afund în poveștile create cu atât îi apreciez stilul și caut mai mult. Cărțile sale propun o imagine vie, a unei realități posibile, ceea ce nu poate decât să te fascineze, și fără mari artificii, exprimări alambicate, acțiunea este un șir interminabil de suspans și intrigare, colorată cu romantism fin. Raportându-mă în cazul de față la seria Stelian Munteanu, volumele precedent prezentate (Filiera grecească, Blestemul manuscrisului) au construit pagină cu pagină un univers ficțional al genului mystery & thriller ce se numără printre preferate, punând viață într-un personaj ce urmează calea mai mult decât interesantă a scenei detectiviste. Stelian Munteanu este în prezent portretul masculin al spionajului românesc, din punct de vedere personal, raportat la cărțile de gen pe care le-am citit, însă fără a discredita protagoniștii altor povești, căci în curând voi așeza cu siguranță pe podium și alte nume. Romanele noir ale lui Bogdan Hrib mi-au deschis orizontul, așadar nu pot controla comparațiile, involuntare, pe care le fac chiar și cu romane ale unor cunoscuți autori străini. Lucru rău sau bun, ce depinde de perspectivă, seria Stelian Munteanu este un punct de referință.
Somalia, mon amour, aventura cu numărul 3 a personajelor din serie, aduce pe copertă numele unui co-autor feminin incognito. Aflând că Sofia Matei este și personaj principal alături de Stelian Munteanu, propunerea a fost una excelent inspirată, întrucât cele două nume vorbesc cu cititorul la un nivel poate mai personal decât altminteri. Volumul este o împletire armonioasă a stilurilor celor doi autori, care pe lângă scenariul fulminant face loc unei experiențe diferite de cele trecute, una care este țesută cu multe elemente care șochează. Pe parcursul lecturii încordarea este constantă, personajele fiind supuse unor scene saturate de pericol, dar și alinate de prezența sentimentelor de iubire. Peisajul ce ne poartă de această dată în Somalia este unul crunt, vânat de pirați ce amenință prin deturnări ale vapoarelor, răpiri și instalarea unei puteri nefaste. Stelian Munteanu și Sofia Matei sunt centrul de foc care dărâmă liniștea și creează o poveste ce nu își va pierde amprenta prea curând.
Meseriile celor două personaje sunt o fațadă frumos pictată, în ton cu realitatea și fără aparente complicații. Însă dacă îl cunoaștem pe Stelian Munteanu, el este mai mult decât un editor de carte și celelalte care îl recomandă. Profesoară de geopolitică, Sofia Matei are în gene un spirit puternic și se implică în mai mult decât lasă impresia chiar și slujba de jurnalist care o trimite în toate colțurile lumii. Întâlnirea celor doi a fost neașteptată, invitația la un restaurant dovedind că au cunoștințe comune și o atracție plăcută unul pentru celălalt. Când conflictele iau amploare pe coasta Somaliei, Sofia își face datoria și se deplasează pe teritoriul minat al colțului Africii pentru a elibera, de sub șantajul piraților, românii ostatici. Dar ce se va întâmpla când rolul Sofiei o va face pe ea prizoniera somalezilor, iar, neliniștit, Stelian se va implica în soarta femeii, ghidat sau ajutat de vechile lui cunoștințe. Totul este un joc murdar de interese de partea oricărei granițe se află personajele.
Acțiunea este o cameră secretă plină de cutii care odată descoperit cifrul potrivit dezvăluie o imagine de la surprinzătoare, la terifiantă sau fermecătoare. Împărțită în planuri descrise de Sofia, Stelian, alte personaje, dar și secvențe conturate ca articole de presă, povestea este desprinderea dintr-o realitate tulburătoare. Complexă și documentată, Somalia, mon amour este o aventură palpitantă, care menține interesul cu notă maximă de suspans și freamăt. Romanul poartă un romantism care împinge la sacrificiu, o iubire nu doar dintre un bărbat și o femeie, ci și una părintească, care este farul ce îi ghidează pentru a se regăsi. Cuvintele sunt alese cu măiestrie de cei doi autori iar eu nu pot anexa un șir ce nu e demn de scriere. Toate elementele rezonante genului mystery & thriller sunt îmbogățite cu suflul adus de Sofia Matei, iar tot ce trebuie făcut ca efectul să fie resimțit este să citiți cartea.

Mulțumesc autorului Bogdan Hrib pentru carte. Comandați-o pe site-ul Editurii Tritonic