Review ”Blestemul manuscrisului” - Bogdan Hrib, Răzvan Dolea (vol. II - seria Stelian Munteanu)

Alina Dinu
Editura Tritonic
Priviți azi, anii ce au trecut sunt istorie. 

Nu este rost de filosofie, ci de trecere în revistă a unei variante mai plăcută și stilizată a povestirii unor fapte istorice prin intermediul unei cărți bune, carte care dacă nu îți trezește cunoștințele legate de subiect, atunci sigur ți le pune sub o lumină favorabilă a interesului. Pentru mine alăturarea ficțiunii faptelor reale oferă un melanj intrigant și dispune de factorul de atenție care mi-ar lipsi în alte circumstanțe, pentru că mai mult sau mai puțin rușinată, istoria nu este punctul meu forte, dar îmi regăsesc totuși plăcerea pentru misterele veacurilor de mult apuse în cărți precum cea scrisă de Bogdan Hrib și Răzvan Dolea.
Blestemul manuscrisului” este un volum mai mult decât complex, reflectând cunoștințele și măiestria autorilor în domeniul istoriei, în arta scrisului și povestirii, în împletirea acțiunii. Colaborarea a făcut ca volumul secund din seria Stelian Munteanu să fie unul satisfăcător de stufos pentru pasionații de lectură, detaliat - 50% istorie reală, 25% istorie probabilă, 25% istorie posibilă -, incitant, cu o construcție care te ține antrenat în acțiune, plan ce s-a dovedit a fi unul fructuos. 
Răzvan Dolea se impune cu o scriere documentată și atent lucrată pentru a se potrivi cadrului propus, în timp ce Bogdan Hrib își pune pe firul electrizant al poveștii personajele deja cunoscute din „Filiera grecească”, care sunt mânuite cu aceeași pricepere și inspirație, bucurând totodată cu stilul alert, dar bogat, real. Plasând ca subiect de intrigă un „manuscris blestemat”, cei doi autori pasează planurile temporale, pornind de la prezentul anilor 2007 și întorcându-se la 1200, alternând între apariția, scopul și secretele unui manuscris ce marchează anii, cu mister, crime și interese politice periculoase. Pentru că dacă din istorie învățăm, tot istoria este și cea care se repetă.
Stelian Munteanu strikes again. Nu e spion, nu e polițist, nu e detectiv, nu mai e nici jurnalist, dar cumva le face și este prins în toate domeniile. Pe cartea lui de vizită stă scris editura „Trident”, pe care a înființat-o și la care este editor. Încă își mai dorește o vacanță, acum alături de Eleni, dar prietenii lui țin să îl implice în cazuri criminalistice. Se îmbarcă spre un zbor la Frankfurt, dar situația nu este niciodată simplă, nu? 
Târgul internațional de carte de la Frankfurt, un stand de carte și trupul neînsuflețit al unui român - Valentin Neagoe. Aparent otrăvit, știrea este ținută pe mute, nedorind să se nască speculații, mai ales odată cu anunțarea vizitei președintelui român la târg. Ancheta în desfășurare, motivul crimei - necunoscut, Stelian solicită ajutorul lui Toni Demetriade și împreună analizează istoricul familiei Neagoe, inspectează locuința victimei din România și dau peste informații interesante și dovezi importante. O canistră/seif își dezvăluie rolul și de ce se afla în posesia lui Valentin Neagoe; ascunzătoarea unei copii după un manuscris vechi a fost purtată de bunicul victimei din vremea celui de-al doilea război mondial. Istoria manuscrisului este periculoasă, iar efectul dezvăluirii lui poate fi devastator în prezent, dar pot Stelian și prietenii lui să îi oprească la timp pe cei al căror interes este altul?
Fantomele trecutului ne poartă printre regi, cavaleri teutoni și domnitori ai Țării Românești. Apărarea creștinătății pe meleagurile carpatice poate rămâne doar în slujba unui român, iar cu ajutorul unei Charte papale citând o Europă unită, Walter Schwartz va ajunge la Curtea de Argeș, și cunoscut sub numele de Negru Vodă va păstra în pereții mănăstirii ridicate de meșterul Manole, manuscrisul ce va fi o moștenire grea și blestemată pentru generațiile viitoare. Copiile realizate după manuscris ulterior vor fi trimise regilor Europei, dar nu multe se vor păstra. 
Modul cum se leagă prezentul, în care Stelian se lovește de amenințări, cu umbrele trecutului care vorbesc de blesteme, se compune într-un punct care te ține în suspans și te fascinează deopotrivă, trecerea de la real la ficțiune sau chiar juxtapunerea planurilor dând poveștii mai mult decât doza suficientă de a captiva. Trecerea prin istorie nu este o lecție, este o imagine care te transpune într-un film din care trăiești o viață, una plină de mister. 
„Blestemul manuscrisului” nu duce lipsă de nimic la capitolul general carte de ficțiune. Protagonistul, Stelian Munteanu, s-a instalat deja confortabil pe lista personajelor îndrăgite, iar aventurile lui, de tot soiul, pentru că este un bărbat nestatornic, sunt palpitante și interesant de descoperit. Bineînțeles că cei doi autori au făcut o echipă formidabilă și pe lângă scenariul demn de Bogdan Hrib, cel conturat de Răzvan Dolea nu este mai prejos, rezultând într-o carte căreia nu îi găsești elemente care să nu îți placă.

O lectură de ⭐⭐⭐⭐☆ (4,5/5)

Trimiteți un comentariu

4 Comentarii