Review ”You” - Caroline Kepnes + TV Series

Atunci când o tânără și frumoasă scriitoare aspirantă intră în librăria din New York în care lucrează Joe Goldberg, el face ceea ce ar face oricine în situația lui: îi caută pe Google numele pe care l-a aflat de pe cartea de credit.
Este doar o singură Guinevere Beck în întreaga metropolă. Ea are un profil public de Facebook și postează pe Twitter neîncetat, dezvăluindu-i lui Joe tot ce ar avea nevoie să știe: se recomandă pur și simplu Beck, pentru prietenii ei, a urmat cursurile la Universitatea Brown, locuiește pe Bank Street și va fi la un bar din Brooklyn diseară – locul perfect pentru o întâlnire “întâmplătoare”.
Pe măsură ce Joe capătă în mod invizibil și obsesiv controlul asupra vieții lui Beck, el orchestrează o serie de evenimente pentru a se asigura că Beck nimerește în brațele lui primitoare. Trecând de la statutul de hărțuitor din umbră la cel de iubit oficial, Joe se transformă în bărbatul visurilor lui Beck, totul în timp ce, pe tăcute, înlătură orice obstacol care i-ar putea sta în cale. Chiar dacă asta ar însemna să ucidă.

”Curiosity killed the cat” cred că îmi descrie cel mai bine starea pe care o am la finalul lecturii seriei You. Curiozitatea provocată de toată vâlva pe care a stârnit-o cartea, curiozitatea pentru conținutul din spatele unei coperți și descrieri interesante, curiozitatea veștii adaptării pentru TV - sentiment care m-a dezamăgit de data aceasta. Știu că nu e tentant să citești păreri mai puțin bune despre o carte, dar trebuie spuse; și poate că mă număr printre puținii cu o astfel de impresie, însă nu pot să privesc toate poveștile cu ochi buni.

Povestea narată din perspectiva lui Joe Goldberg este, fără îndoială, una care captează atenția - fie ea de bun augur sau nu. Cu o acțiune sumbră, bolnavă, deloc romantică în sensul obișnuit și pe alocuri frustrantă, ”Tu” este o combinație de genuri care se joacă cu mintea cititorului. Firul poveștii are un parcurs neașteptat, palpitant, o intrigă care îți pune nervii la încercare, așteptând momentul de echitate.
E limpede încă din primele pagini că avem de a face cu un personaj neobișnuit, obsesiv. La prima vedere, Joe este un tânăr care lucrează într-o librărie, chipeș, inteligent și mai citit decât mulți absolvenți de facultate. Îi descoperim gândurile întunecate și abilitatea de vânător odată cu apariția lui Beck, personaj care jonglează atât cu răbdarea lui Joe, cât și cea a cititorului. Jocul manipulativ pe care îl începe Joe cu frumoasa Beck este unul cu pasaje vulgare, dar și devotament (lamă cu două tăișuri), victimele colaterale relației lor fiind unul din punctele de intrigă. Ciudat, dar de apreciat, că oricât de bizar și dubios este comportamentul lui Joe, el este ingenios și șiret, încât nimeni nu îi ghicește acțiunile, dar se ajunge la punctul în care devine repetitiv și enervant. Cel puțin în cazul meu, după prima jumătate a cărții, am luat o pauză pentru a reflecta ce tocmai am citit: a fost suspans, nebunie, dar i-am ghicit finalul - obsesia lui Joe și mintea lui întunecată s-au dovedit previzibile.
Joe își dorește iubire, înțelegere, sinceritate și crede că a găsit toate acestea în Beck. Internetul îi dezvăluie cine este, unde este, fiecare activitate postată de ea și acesta este începutul pentru el. În minte deja are conturată o viață întreagă împreună și nu se recunoaște ca un hărțuitor când începe să îi urmărească pașii, să o privească prin geam, să îi pătrundă în apartament, să îi sustragă lucruri, să îi vâneze e-mailul. Relația lor este o coincidență fericită, dar Beck nu este perfectă și la rândul ei este manipulativă, mincinoasă, în căutare de atenție, narcisistă și cu ceva probleme psihice. Joe în nebunia lui este un personaj sincer, acțiunile la care recurge pentru fericire sunt tulburătoare, pornite de paranoia - justificată sau nu, dar și brăzdate de momente amuzante, doar că nu cu un haz banal. Obstacolele din calea iubirii lui cad unul câte unul, învăluite în mister, dar isteț testate de Joe și nu se lasă pradă nici când este descoperit.
”Tu” este persoana uitată într-o colivie, este antiteza perfecțiunii, este ce ai fi putut avea. ”Tu” este cartea care te previne, care demască minciuna.
Nu am reușit să îndrăgesc niciun personaj, nu am rămas înmărmurită de scenele vulgare și sumbre, nu mi-au surâs momentele de tandrețe. Nu contest faptul că este o carte de succes, atipică, însă personal nu m-a convins. În ce privește continuarea romanului, ”Hidden bodies”, sunt poate și mai incertă de sentiment. Nu îi neg fericirea lui Joe, dar în ciuda faptelor lui, i se oferă pe tavă prea multe, iar finalul este de-a dreptul frustrant.

Sunt pusă la încercare să las câteva impresii elocvente, pentru că deși a fost o lectură rapidă prin suspansul pe care îl creează personajul și interesantă prin ideea înflorită, mi-a plăcut dar nu mi-a plăcut. Cartea este bine construită, dar acțiunea se întinde pe prea multe pagini pentru o intrigă care este ușor de anticipat. Însă dintre toate personajele, care fiecare are un gram de nebunie, Joe este cel cu mintea complicată care atrage cititorul, indiferent de ce impresie lasă în urmă. Și deși mă număr poate printre puținii care nu sunt înnebuniți de această carte, nu descurajez să o citiți.

O lectură de ⭐⭐⭐ (3/5)

Din Septembrie personajele prin viață pe ecran, iar Penn Badgley va fi în rolul lui Joe. Rămâne de văzut cât de captivant va fi serialul în comparație cu romanul.