Review ”Chaos Walking” Trilogy - Patrick Ness + Movie

Știți cum e ca o carte să se joace cu nervii tăi dar să nu o poți lăsa neterminată? Trilogia ”Pe tărâmul haosului” m-a făcut să vreau să arunc cartea din mână! Nu ar fi un gest singular, am mai întâlnit cărți care au fost enervante, dar bune, însă Haosul celor 3 volume de față am crezut că nu se mai termină. În final nu pot spune că s-au dovedit a avea un scenariu cu succes pentru mine, dar pentru că pe IMDb figurează ca film în producție, cineva a simțit potențial, iar pentru toate premiile câștigate trilogia bucură pe cititori.
Patrick Ness nu s-a dat în lături de la o poveste lungă, care îți lasă impresia că își va schimba finalul după fiecare volum citit. Și pe lângă acțiunea enervant de complexă, autorul te aruncă într-o lume extraterestră în care nimic nu poate fi ținut secret și în care, inevitabil, oamenii aduc haos și distrugere. O imagine futuristă, cu personaje care pun imaginația la lucru, trilogia are pe lângă elementele SF și multă intrigă violentă, care nu se îmbină plăcut cu personajele principale care sunt plasate la pragul vârstei de 13 ani, așadar nu este o lectură simplă.
Oamenii au colonizat o nouă planetă, unde își vedeau un viitor înfloritor și o casă mai bună, dar nu au detectat și viața extraterestră deja rezidentă acolo. Todd Hewitt este ultimul băiat sub 13 ani din orașul Prentisstown, însă cu puțin timp înainte de a împlini vârsta maturității clanului lor, este nevoit să fugă din oraș. Într-o lume guvernată de Vacarm, o forță care unește ființele prin a face orice gând auzit de toți, Todd întâlnește liniștea pe care bărbații din viața lui i-au ascuns-o. Împreună cu câinele lui Manchee și ghidat de sfaturile și o hartă desenată de tatăl lui adoptiv Ben, Todd trebuie să își controleze Vacarmul în fața Violei, prima fată pe care o întâlnește și pe care acum își asumă să o salveze, neștiind că se vor salva reciproc. Viola face parte din echipajul venit în recunoaștere pentru o nouă colonizare, nava cu care a venit prăbușindu-se iar părinții ei decedând în accident. Ea își pune încrederea în Todd, drumul spre alte comunități de oameni plin de primejdii pe care nu se aștepta să le înfrunte, dar împreună formează un grup puternic. Sunt urmăriți de personaje care le vor răul și se dovedesc a fi greu de înfruntat, trec prin momente brutale, dar care le întăresc legătura. După un drum lung și plin de încercări, tinerii ajung la destinația voită, unde nu îi așteaptă oaza de siguranță descrisă, ci dușmanul tuturor. Pentru a supraviețui sunt nevoiți să aleagă de partea cui vor lupta, să se adapteze noilor reguli impuse de Președintele Prentiss. Vacarmul i-a pus mereu în dezavantaj pe bărbați, fiind singurii afectați, în timp ce femeile prin liniștea lor puteau unelti un război fără știrea nimănui, dar Haven – Noul Prentisstown- a descoperit leacul mult dorit , cu care Președintele Prentiss deține noua putere. Însă și fără Vacarm, un nou război izbucnește pentru a-l detrona pe Prentiss, femeile luând cu asalt orașul. Todd și Viola se găsesc în tabere diferite, fiecare influențați de conducători cu putere. Și oricât de dezbinați ar fi oamenii noului oraș, când o nouă armată își face apariția, lumea lor va fi din nou zguduită de război. Băștinașii sunt furioși și pregătiți să își redobândească planeta cu un număr impresionant de soldați, însă oamenii au un arsenal mult mai puternic. Luptând în final pentru pace, armatele cad la învoiala, dar nu totul se termină cu bine.
O poveste încâlcită, despre putere, devotament, supraviețuire și multă războială, dar în același timp înduioșătoare. E inevitabil ca într-o carte în care apar ca personaje animale de companie, să nu mă găsesc cu ochii înlăcrimați, iar autorul prin punctul acesta a reușit să îmi capteze atenția. Interesul s-a menținut de-a lungul primului volum, dar cu celelalte volume au fost momente când m-am gândit să abandonez lectura, fapt care se datorează scenelor grafice și violente, care deși fac povestea palpitantă, au fost prea mult pentru mine. Fără îndoială suspansul este la el acasă în toate volumele, cititorul este ținut pe ace cu fiecare capitol, personajele fiind supuse la acțiuni neașteptate, ipostaze care le creionează dezvoltarea. Conflictele sunt puternice și profunde, un montagne-russe de stări, un parcurs surprinzător.
Trilogia ”Pe tărâmul haosului” își merită laudele, o lectură palpitantă, enervantă și frustrantă pe alocuri, cu personaje complicate dar interesante, o idee în jurul căreia autorul s-a jucat cu mintea cititorului, mult suspans și acțiune. Dacă personal am rămas cu câteva fire de păr alb după aceste zile de lectură cruntă și spre final mi-am pierdut din răbdare, cele 3 volume sunt o alegere bună pentru genul lor și antrenante. Am apreciat legătura dintre personaje și animalele de companie, relațiile strânse de prietenie care salvează lumea, însă mi-a fost dificil să diger toate scenele de conflict, Todd și Viola fiind puși în situații care degenerează cu o rapiditate uluitoare, lăsând un gust dulce-amar și o stare de frustrare la adresa lor. Personajele negative – Primarul Prentiss și grupul lui de oameni – conturează desigur punctele culminante, dar anxietatea lăsată de acțiunile lor este la cote ridicate, pe scurt pe mine m-au scos din sărite. Și totuși părțile negative ale trilogiei o fac să fie semnificativă.

O lectură de ⭐⭐⭐⭐️ (4/5)

Todd Hewitt e ultimul băiat din Prentisstown, un oraş mai puţin obişnuit. Oamenii pot auzi ce gândesc ceilalţi. Tot timpul. Viaţa lor se desfăşoară într-un copleşitor şi neîncetat Vacarm; nu există intimitate, nici secrete.

Chiar cu o lună înainte de a împlini 13 ani, dată la care ar urma să devină bărbat, Todd descoperă întâmplător un loc liniştit. Fără Vacarm. Însă un asemenea loc nu poate exista! Înseamnă că locuitorii din Prentisstown l-au minţit.
Şi acum va trebui să fugă ca să se salveze de la moarte...
Dar unde să fugi dacă cei care te urmăresc pot auzi TOT ce gândeşti?
Un roman în tradiţia Aventurilor lui Huckleberry Finn şi a capodoperei De veghe în lanul de secară, despre un adolescent care fuge, împreună cu câinele său vorbitor, Manchee, spre o lume normală. Chiar dacă asta înseamnă să meargă până la capătul lumii... şi mai departe. (Editura Trei)

Al doilea volum al Trilogiei Pe tărâmul haosului este o poveste pasionantă, șocantă și profund tulburătoare despre rezistența în cele mai grele condiții.
Fugind din calea unei armate necruțătoare, Todd a dus-o pe Viola, grav rănită, direct în mâinile celui mai mare dușman al lor, Primarul Prentiss. Despărțit pe loc de Viola și întemnițat, Todd e obligat să învețe regulile noii ordini a Primarului.
Dar ce lucruri misterioase pândesc chiar în preajma orașului?
Și unde e Viola? Mai este ea în viață?
Și cine se ascunde în spatele Ripostei?
Iar apoi, într-o zi, totul scapă de sub control…

Trei armate intră în Noul Prentisstown, fiecare hotărâtă să le distrugă pe celelalte.
Todd şi Viola sunt prinşi la mijloc, fără nicio şansă de scăpare.
Bătălia începe, dar cum ar putea ei să-i pună capăt? Cum să spere că va fi pace când au atât de puţine resurse? Iar dacă războiul scoate la iveală monştrii din oameni, ce viitor sumbru se arată?
Dar apoi o a treia voce intră în luptă, pregătită să se răzbune…
Încheierea electrizantă a mult premiatei Trilogii Pe tărâmul haosului, Monştrii din oameni e un roman înduioşător despre putere, supravieţuire şi urmările devastatoare ale războiului. (Editura Trei)

Am fost curioasă de includerea cărților pe lista viitoarelor filme și acum că știu scenariul rămâne să vedem cum va arăta și pe ecran. Fără nicio legătură, de curând am revăzut filmul Avatar, iar acum nu mă pot abține să nu fac comparație și să văd imaginea asemănătoare, deși sunt idei diferite.  Filmul are anunțată premiera pe 1 Martie 2019, iar distribuția îl are pe Tom Holland în rolul lui Todd și pe Daisy Ridley ca Viola; Mads Mikkelsen și Nick Jonas vor avea rolurile negative. Avem de așteptat mai multe detalii și un viitor poster.