Review ”The Hate U Give” - Angie Thomas + Movie

Starr Carter este o adolescentă de șaisprezece ani care se mișcă între două lumi: cartierul sărac în care locuiește și liceul cu pretenții pe care îl frecventează în suburbii. Echilibrul instabil în care se află aceste lumi se spulberă în clipa când Starr este martoră la împușcarea mortală de către un polițist a celui mai bun prieten al ei din copilărie, Khalil, care nu avea nicio armă asupra lui.
În scurt timp, moartea lui Khalil se transformă în subiect de știri la nivel național. Unii îl etichetează drept infractor, alții spun chiar că ar fi fost traficant de droguri. Protestatarii încep să iasă pe străzi în numele lui Khalil. Câțiva polițiști, dar și cel mai influent traficant local încearcă să-i intimideze pe Starr și familia ei. Toată lumea vrea să știe un singur lucru: ce s-a întâmplat cu adevărat în noaptea aceea? Iar singura persoană care poate să răspundă la întrebare este Starr.
Dar ceea ce spune sau nu spune Starr ar putea tulbura apele în interiorul comunității din care face parte. Ba mai mult, ar putea chiar să-i pună viața în pericol.

“Sometimes you can do everything right and things will still go wrong. The key is to never stop doing right.”

Să îmi fie rușine că nu am citit romanul imediat după publicare 😳. Am tot tras cu ochiul spre el și odată cu apariția lui la Editura Trei, însă l-am pus pe listă abia luna aceasta. Recunosc că un farmec în plus a venit și din partea filmului, pentru că da, romanul a fost adaptat și în luna Octombrie va fi lansat în cinema. Ne întâlnim din nou cu actrița Amandla Stenberg, care o va aduce la viață pe Starr, eroină și exemplu, un personaj cu care zâmbești și plângi.
”The Hate U Give” (i.e. ”Ura cu care lovești”) nu este o poveste oarecare, ci o fereastră spre o lume în care rasismul, discriminările, violența, încă spulberă minoritățile. Poate nu este o carte pentru orișicine, poate comunitatea oamenilor de culoare cu care ne întâlnim în poveste nu vorbește pentru toți cu aceeași voce, dar impactul pe care îl au acțiunile lor sigur lovește unde trebuie. America e la o lume depărtare de noi, dar îi cunoaștem istoria: cum oamenii de culoare au fost sclavi și și-au găsit cu greu drumul în societate, cât au îndurat pentru a fi acceptați, dar și implicarea lor în mafie, distribuția de droguri și alte afaceri periculoase, grupuri stigmate, ce folosesc ca precedent.
Acțiunea cărții se învârte în jurul lui Starr, trauma prin care trece și cum își face auzită vocea. Adevărul despre moartea prietenului ei Khalil este motiv pentru comunitatea din care face parte să se revolte. Pe lângă nedreptățile societății, întâlnim puterea pe care o au oamenii adunați în număr mare și cum pot schimba ceva. Familia joacă un rol important în carte și creează o imagine frumoasă, cu momente amuzante, tandre. Interacțiunea dintre personaje este fluidă, reală, ceea ce face ca cititorul să fie implicat și atent.

Descrierea oferită de editură este îndeajuns să stârnească interes și nu o să mă avânt în a spune mai mult despre intrigă. Este o carte care mi-a ajuns la suflet și dacă nu vă e teamă să suferiți alături de personaje, recomand să o citiți. Este o lectură care nu te lasă să faci pauză, drama poveștii este dozată perfect, iar ceea ce m-a atras a fost limbajul, pentru că este important de menționat că, deși romanul este tradus în limba română, farmecul stă în a auzi vocea personajelor în dialectul caracteristic, plin de argouri. Autoarea a redat perfect un colț de societate, a împletit momente pline de iubire, haioase, dureroase, cu o lecție de putere și năzuință.

O lectură de ⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Despre film pot spune doar că doresc să îl vizionez pentru a mai trăi o dată povestea și din altă perspectivă. Sunt sigură că va reda aceeași stare și aceleași sentimente ca și cartea, ceea ce mă încântă. Însă până la premiera din Octombrie, citiți cartea, poate chiar în limba engleză - are mai mult haz și sens și farmec 😊.