Review ”The Darkest Minds” Trilogy - Alexandra Bracken + Movie

”The darkest minds tend to hide behind the most unlikely faces.”

Ruby are doar nouă ani când un virus misterios începe să decimeze adolescenţii din Statele Unite. Ea va fi unul dintre puţinii supravieţuitori care descoperă că sunt înzestraţi cu capacităţi paranormale misterioase, îndeajuns de primejdioase încât să le asigure trimiterea la Thurmond, un lagăr guvernamental represiv.
Acum în vârstă de 16 ani, Ruby se teme deopotrivă de puterile pe care încă n-a învăţat să le controleze şi de perspectiva de a fi descoperită.
Când o grupare de rezistenţă îi oferă şansa de a evada din lagăr, acesta se va dovedi primul pas într-o călătorie în decursul căreia va descoperi prietenia şi dragostea, dar care o poartă implacabil spre o alegere imposibilă.

"Când decesele au ieşit într-un sfârşit la lumină, conducerea şcolii a interzis cu stricteţe profesorilor şi personalului să discute cu noi despre ceea ce se numea pe atunci Sindromul lui Everhart, după Michael Everhart, primul copil care se ştia că murise din această cauză. Cu­rând, cineva din alte cercuri a decis să-i dea un nume ca la carte: Neurodegenerare idiopatică adolescentină acută — NIAA, pe scurt. Şi atunci n-a mai fost doar boala lui Michael. A fost a noastră, a tuturor."

(Editura Trei)

Trilogia ”Minți primejdioase” nu este o noutate pe rafturile librăriilor, însă este din nou în atenție prin vestea ecranizării. Filmul urmează să apară în luna August și face destul de multă gălăgie printre cititorii seriei. Imaginea filmului se arată interesantă și prin distribuția acestuia, actrița din rolul principal cunoscută și pentru rolul din filmul ”Everything, Everything”, urmând să o revedem în ”The Hate U Give”, carte pentru care o să revin cu impresii.
Seria de cărți mi-a atras curiozitatea prin aspectul ecranizării și pentru că am pornit cu ideea paralelei dintre carte și film, am petrecut 3 zile lecturând. Nu sunt sigură dacă mă încadrez în categoria celor cărora le-a plăcut sau au fost mai puțin impresionați de trilogie. Au fost într-adevăr pasaje care au lăsat o amprentă dar și care au trecut pe lângă mine fără un mare impact. Poate la un moment dat a intervenit mai mult dorința de a vedea filmul decât să continui pe firul poveștii, însă e clar că acțiunea este mult mai complexă în cărți. O a 4-a parte a seriei va fi publicată la sfârșitul lunii (31 Iulie) și va aduce o imagine a lumii peste 5 ani, din viziunea unui personaj care își regăsește vocea.

Ruby are 16 ani când oportunitatea de a evada din lagărul în care și-a pierdut ultimii 6 ani i se arată în chipul unei doctorițe. Lumea distopică în care trăiește a lovit copiii cu virusul NIAA și i-a decimat considerabil. Aspectul interesant al acestui virus este că i-a înzestrat cu capacități paranormale, o serie de abilități care îi încadrează în una dintre cele 5 culori - Verde, Albastru, Galben, Portocaliu și Roșu. Când populația a început să se teamă de și pentru proprii copii, statul a avansat colectarea lor în lagăre, sub pretextul de a le îmbunătății starea și de a găsi un leac. Ruby știe că unele culori sunt mai periculoase ca altele și se ascunde sub culoarea Verde; până când este descoperită, însă cu un ajutor neașteptat se vede dincolo de gardul electric din Thurmond. Neîncrezătoare în salvatorii ei, Ruby fuge ”în brațele” lui Zu, Liam și Chubs, cei 3 care îi vor deveni prieteni și familie. Din acest punct începe o nouă aventură: în căutare de hrană și adăpost, fuga de vânătorii de recompense și căutarea locului în care copii asemeni lor sunt în siguranță - East River. Un eveniment nefericit o face pe Ruby să apeleze în final la Liga Copiilor, un compromis pe care îl face pentru binele lui Chubs și al lui Liam. Locul în Liga Copiilor - organizație ce luptă pentru distrugerea lagărelor și adevărul despre NIAA - îi aduce o experiență dură lui Ruby, dar în interiorul ei găsește putere și noi prieteni. Drumul este întortocheat și plin de surprize, regăsiri dulci-amare, jocuri de putere și durerea pierderii. Ruby încă se confruntă cu abilitatea puternică pe care o posedă și teama de a-i pierde pe cei dragi din cauza ei, dar nu se lasă învinsă și face tot ce îi stă în putere pentru a salva cât mai mulți copii. O luptă continuă o duce cu Clancy - liderul de la ce a fost East River, fiul președintelui țării și culoare asemeni lui Ruby - care își are degetele în operațiunile Ligii și puterea de a influența lucrurile în favoarea sa. Descoperirea cauzei și tratamentului pentru NIAA nu vine cu bucuria așteptată, autoritățile contraatacă încercările Ligii de a scoate adevărul la iveală prin distrugerea unui oraș întreg, relațiile dintre prieteni sunt cu nervii întinși la maxim. Ruby se remarcă prin capacitățile ei în grup, iar împreună cu Cole, fratele lui Liam, și alți copii din culorile Verde și Albastru pun la cale un plan minuțios de a-i elibera pe cei încă în Thurmond. Acțiunea lor nu este lipsită de tragedii, dar reușesc să reunească familii.
Fiecare personaj este frumos conturat, cu roluri individual puternice și un drum în acțiunea cărților care le face din ce în ce mai interesante. Ruby pornește ca o fată speriată - de ceea ce este, ce poată să facă, neîncrezătoare - dar își găsește identitatea treptat și învinge. Este un personaj care, în primă fază, plictisește prin repetiția acelorași concepții, iese din coconul ei cu greu, poate pe alocuri este enervantă prin alegerile pe care le face, dar se dovedește a fi un exemplu, cel puțin pentru celelalte personaje. Relațiile de prietenie sunt complicate, cu secrete bine ascunse dar și iubire. Liam își are rolul de conducător încă de la început și dacă drumul îl duce pe altă cărare la un moment dat, se găsește purtat de sentimente înapoi la Ruby. Relația dintre cei doi este cu urcușuri și coborâșuri, dar dezvoltă o poveste simpatică de iubire, o legătură puternică care îi ajută să își îndeplinească planul. Liam este un lider până la final, fără ideile și riscurile pe care le face soarta tuturor ar fi putut fi alta. Este un personaj care la rândul lui dă un exemplu de putere, pentru Chubs și Zu, două personaje care țin grupul strâns legat. Vida își ascunde temerile sunt masca indiferenței, ironiei, sarcasmului, este un personaj care amuză și se integrează frumos în grup. Clancy - ”the villain” - este un cameleon, greu de citit la început, dar cu un impact puternic asupra tuturor și cel care le croiește oarecum soarta. Conflictele cu el aduc intriga poveștii și mențin suspansul, dar îi dezvăluie și temerile și faptul că este doar un copil ca toți ceilalți.
Acțiunea trilogiei este antrenantă, te ține în suspans și necunoscut pentru ce va urma, multe cotituri spre scene neprevăzute, însă am simțit lipsa unei implicări mai mari în momentele de interes. Îmi doream să fiu uimită de tragediile prin care trec personajele, dar s-a trecut peste într-un mod care nu mi-a lăsat timp de a le asimila. Vocea lui Ruby, care se voia a reflecta un personaj puternic, nu m-a atras atât de mult în a empatiza. Nu contest faptul că seria este frumos scrisă, cu acțiune din plin; mi-a plăcut dar nu sunt exaltată. Autoare a creat o lume sci-fi, verosimilă, care te prinde în vraja ei, și nu degeaba a fost aleasă pentru ecranizare.
Este dificil să comprimi o acțiune ce se întinde pe trei romane în câteva rânduri și impresii. Nu am dorit să rezum fiecare roman în parte, iar pentru că trilogia se găsește în librării, publicată de Editura Trei, am încercat o idee generală. Cărțile își merită lectura, cu bune, cu rele. Chiar dacă acțiunea este forțată să dureze atât, este coezivă, însă al 4-lea volum nu îmi inspiră un farmec aparte, ci doar mă face să îl citesc pentru a nu lăsa seria neterminată.

O lectură de ⭐⭐⭐⭐☆ (4,5/5)

Filmul, care are premiera în România pe 10 August, pune imaginația la lucru. Sunt curioasă cum se va desfășura acțiunea și cum este adaptată povestea.
IMDb link

Also

Five years after the destruction of the so-called rehabilitation camps that imprisoned her and countless other Psi kids, seventeen-year-old Suzume "Zu" Kimura has assumed the role of spokesperson for the interim government, fighting for the rights of Psi kids against a growing tide of misinformation and prejudice. But when she is accused of committing a horrifying act, she is forced to go on the run once more in order to stay alive.
Determined to clear her name, Zu finds herself in an uncomfortable alliance with Roman and Priyanka, two mysterious Psi who could either help her prove her innocence or betray her before she gets the chance. But as they travel in search of safety and answers, and Zu grows closer to the people she knows she shouldn't trust, they uncover even darker things roiling beneath the veneer of the country's recovery. With her future-and the future of all Psi-on the line, Zu must use her powerful voice to fight back against forces that seek to drive the Psi into the shadows and save the friends who were once her protectors.