Recenzie ”Bastardul” - Daniel Zărnescu

Citesc ficțiune istorică și mă intrigă în toate aspectele ei, mai mult decât a putut să o facă vreodată ora de istorie din școală. Trecând în revistă perioadele pe care le-am traversat odată cu acțiunea cărților, am numărat prea puține povești plasate în primele secole AD. Vastul Imperiu Roman a fost sursă de inspirație pentru unii autori și m-am bucurat de câteva scrieri, ce-i drept romantizate, însă zona Celor Trei Dacii, antichitatea strămoșească, nu mi-a fost dat să o întâlnesc până acum. Fascinant și totodată tumultuos, cadrul lasă loc unui subiect de carte care, prin prisma lui Daniel Zărnescu, prezintă o încântare și o lectură captivantă.

Bastardul” ajunge la cititor ca acea poveste care te transpune incontestabil în atmosfera vremurilor citate. Anul 270 AD este punct central pentru bătălii, jocuri politice, situații familiale încordate și revelații dureroase. Daniel Zărnescu a avut în vedere o documentare atentă, iar îmbinarea cu ficțiunea a dat viață unei cărți ale cărei imagini se derulează febril, intens, personajele reușind să se impună prin trăiri și personalitate în preferințele cititorului.

Tensiunea ce se resimte din planurile militare și politice, contrastează dramatic cu frământările interioare ale personajului principal - Tiberius Geta, fiul guvernatorului Daciei, Publius Cornelius, dar, în fapt, un bastard. Copilăria sa a stat în umbra fratelui și moștenitorului de drept, Flavius Cornelius, generalul Legiunii a XIII-a Gemina, marcată de deznădejde, lipsa afecțiunii, desconsiderare. Ca soldat este dârz și nu pleacă privirea nici în fața împăratului Aurelian, cerându-și meritul cuvenit. Însă experiențele l-au făcut să fie și indisciplinat, un scandalagiu, un trișor și un afemeiat, caracteristici care vor trage după ele consecințe usturătoare.

Cumpăna în care stă soarta imperiului provoacă divergențe, deciziile luate la nivel înalt având puterea să vină ca un tăvălug peste populație. Care vor fi urmările misiunii Aureliene? Daniel Zărnescu a reușit să culeagă din puținele atestări istorice cât pentru a crea o perspectivă plauzibilă a acțiunii. Vizuală și de impact, povestea surprinde atât latura dură a vieții, cât și pe cea sensibilă, stârnind empatie, revoltă, chiar și dorință pe alocuri. Autorul susține bine firul narativ, făcând treceri ușoare între punctele de vedere ale personajelor. Intriga se construiește cu suspans și emoții, dar din stilul de scriere fluid și antrenant se remarcă și un spirit umoristic, care detensionează la momentul potrivit.

„Bastardul” dispune de multe puncte de interes și de elemente bine structurate. Dincolo de planul istoric, care propune o atmosferă aparte, autorul țese cu istețime un fictiv imprevizibil. Tiberius Geta ți se strecoară pe sub piele și nu vrei să dai pierdută încă o aventură de-a lui.

Grăitoare la nivel psihologic, uman, încordată și veridică, alertă și sensibilă, cartea lui Daniel Zărnescu este ca un loz câștigător al scrierilor de gen din literatura română contemporană.

O lectură de ⭐⭐⭐⭐☆(4,5/5)

Carte disponibilă pe StoryCraft - link