Recenzie ”Un nou început” - Kristin Hannah

Editura Litera

„În nemărginirea acestei sălbăticii imprevizibile, fie vei scoate ce este mai bun din tine și vei înflori, fie vei fugi mâncând pământul, urlând, de întuneric, de frig și de greutăți. Nu există cale de mijloc, nici vreun loc sigur; nu aici, în Nemărginita Pustietate.”

Este stabilit că Kristin Hannah îmi face inima să tresalte cu orice carte a sa, că scriitura sa este plină de emoție, iar personajele sunt adevărate forțe. „Un nou început” încă îmi răsună cu înfrigurare în minte și chiar dacă povestea se construiește cu un subiect dureros, te simți chiar tu vulnerabil în multe dintre scene, greutățile la care sunt supuse personajele le resimți puternic și peisajul în care ești transportat este fascinant, dar dur, cărții i-a lipsit doar puțin să ajungă la sensibilitatea celorlalte pe care le-am citit din lista autoarei. Acest lucru însă nu a slăbit niciun moment plăcerea lecturii, lacrimile mi-au stat în colțul ochilor și am admirat ca de fiecare dată însemnătatea pe care o dă Kristin Hannah sentimentului de iubire.
Cu o acțiune plasată în anii 1970-1980, pe decorul unei Alaska neîmblânzite, surprinzătoare și periculoase, Kristin Hannah reușește să creeze o atmosferă care te cucerește și te înfioară deopotrivă. Maestră în a contura caractere și trăiri, autoarea acordă aceeași atenție și descrierilor, stărilor pe care le trezește sălbăticia din Alaska și imaginile sunt incredibil de vizuale. Intriga țesută în jurul familiei Allbright te ține ca pe ace, dramatismul situației te întristează, conflictele iscate din cauza unor traume te revoltă, dar alegerile, sacrificiile sau pierderile din dragoste te emoționează, te fac să empatizezi și să înțelegi lupta.
Leni, fiica adolescentă a soților Ernt și Cora Allbright, prinsă în relația pasională și furtunoasă dintre părinții ei, îndrăznește să spere că un nou cămin în Alaska va aduce cu sine un viitor mai bun pentru familia sa. Mama ei va face orice pentru bărbatul pe care îl iubește, chiar dacă asta înseamnă să-l urmeze în necunoscut.
La început, Alaska pare să fie răspunsul la problemele lor. Zilele lungi, însorite și generozitatea localnicilor suplinesc lipsa de experiență și de resurse a familiei. Dar, pe măsură ce se apropie iarna și întunericul coboară peste Alaska, familia începe să se destrame. Leni îl întâlnește însă pe Matthew, iar acesta – grijuliu, bun, curajos – o face să creadă în posibilitatea unei vieți mai bune…

Pentru a îndura vremurile teribile din Alaska, familia lui Leni trebuie să depună eforturi mari, dar nu toate pericolele pândesc în aerul rece al iernii, în păduri, în munți - Leni și mama ei, Cora, trebuie să înfrunte și să supraviețuiască unui pericol ce sălășuiește între pereții propriei case. Ernt nu mai este bărbatul pe care îl știa odinioară, războiul din Vietnam l-a schimbat pentru totdeauna. Paranoia și comportamentul abuziv nu îi permit să își păstreze un loc de muncă și niciun loc nu e prea sigur pentru el. Alaska ar putea fi șansa lor, dar chiar și în comunitatea restrânsă, unde nu dispun de electricitate, drumuri asfaltate, apă curentă și alte necesități, percepția lui Ernt asupra realității provoacă neliniști. În timp ce Leni și Cora se străduiesc să se aprovizioneze pentru iarnă, să se îngrijească de gospodărie, Ernt pierde timpul bând și punându-se contra schimbărilor, amenințând siguranța soției și a fiicei lui.
Portretul personajelor impresionează prin impactul cu care o idee traumatică rezonează în prezent, iar complexitatea trăirilor este acel punct care face cartea să fie una de luat în seamă. Nelipsită de învățăminte, povestea ne arată fața urâtă, obsesivă, bolnavă a iubirii, dar și pe cea pură, salvatoare și neîngrădită. Fie că îl urăști pe Ernt pentru acțiunile sale, că o compătimești, dar o și condamni pe Cora pentru alegerea ei de a rămâne fidelă soțului ei abuziv, în final le înțelegi cauza și motivația. Leni este un personaj puternic, o adolescentă ce inspiră curaj, reziliență și prin prisma povestirii din perspectiva ei descoperim bucurii acolo unde lovește numai teama, sentimentul de acasă acolo unde solitudinea este salvatoare și o iubire în care se întrevede un viitor împlinit. Dar Alaska este imprevizibilă, iar viața familiei Allbright va resimți din plin efectul.
Kristin Hannah împlețeste în relațiile dintre personaje o afectivitate care mă doboară, legătura dintre mamă și fiică fiind mereu una care mă impresionează. „Un nou început” este o poveste despre supraviețuire - într-un loc izolat și sălbatic, în timpuri premergătoare schimbării - care spune o poveste de supraviețuire - în fața unei traume, a mediului abuziv, accidentelor, pierderii celor dragi și a trecerii anilor. În ciuda tuturor neșanselor, personajele împărtășesc aceeași tărie - Leni și Matthew se încred în acea iubire statornică și nu lasă ca visul lor să fie spulberat de greutăți.
O carte pe care nu am lăsat-o din mână, antrenantă, surprinzătoare, o aventură întunecată de frici și luminată de dragoste, „Un nou început” este o recomandare frumoasă.