Review ”Asasin la feminin” - Monica Ramirez (vol. I - seria Alina Marinescu)

Nu știu alții cum sunt, dar eu când... întâlnesc un personaj fictiv purtând același prenume ca și mine trăiesc cu impresia că povestea este spusă în numele meu, din perspectiva mea sau transmisă mie. Poate unora li se întâmplă mai des, dar eu sunt la prima experiență de acest fel (Alina e mai bine prezent ca verb) și am intrat în pielea protagonistei în stil mare și periculos. Oare aș fi atât de puternică să fac față întâmplărilor prin care a trecut tiza mea?
Planul meu de lectură a autorilor români contemporani s-a stabilit pentru acest an cu o influență ce era menită acestui moment. Cred că dacă aș fi parcurs cărțile Monicăi Ramirez, spre exemplu, mai devreme în timp, acestea nu ar fi avut același impact. Ca un bonus, wrapped nicely, with a pretty bow on top, să o cunosc în persoană pe autoare îmi schimbă viziunea în mod excepțional, iar vocea cărților este impregnată cu spirit cu atât mai mult. Însă dincolo de sentimentele personale, sfera literară contemporană în sine deține multe atuuri, iar marea colorată de genuri abordate de scriitori se pliază fără îndoială pe dorințele cititorilor.
Monica Ramirez se distinge ca o maestră a thrillerului și cu un pas mai sus de toate adaugă și elementele romance și spionaj care formează un pachet mortal. Termenul (i.e. mortal) nu e de speriat decât în cazul în care atentezi dincolo de ficțiune, căci altfel tot ce întâlnești pe parcursul poveștii atacă nervii, emoțiile, alianța cu un personaj sau altul până în punctul de fierbere, mai concis te manipulează cu incitare. Seria Alina Marinescu pune capcane la fiecare a doua filă citită - te înfioară, te captivează, te momește la pericol, te amuțește în suspans, te încordează în pasiune. „Asasin la feminin” este doar începutul unui aventuri în care te trezești prizonier în tenebre, te dezmeticești în ploaie de suspine, capeți dar și pierzi putere din sentimente și faci slalom printre gânduri evitând să devii ținta unor gloanțe oarbe de realitate. Pentru că realul a stat la baza acestui roman, Monica Ramirez te scufundă în apă rece ca gheața, ca apoi să te pună martor într-o poveste ce se joacă într-o ficțiune fascinantă, lăsându-te pierdut între cele două planuri, salvare venind doar la gândul că nu te părăsește cu doar un volum.
Introducerea în lumea amenințătoare a anilor '80, a României comuniste, a grupărilor secrete și a asasinilor perfect instruiți este o imagine electrizantă. Alina Marinescu și Alex Therein sunt protagoniștii unor scenarii bine puse la punct, urmând (mai mult sau mai puțin) regulile și indicațiile Direcției Operative ale Securității. Sunt supușii Serviciului Special de Operațiuni (SSO), recrutați fără drept de apel, salvați de la o moarte sigură la care s-au înhămat contrazicând principiile comuniste. Acceptul lor și pregătirea ca agenți activi ai SSO este moneda de schimb în siguranța vieților membrilor familiilor lăsate în urmă și care îi consideră morți. Alina și Alex nu pot lăsa să scape urme ale umanității pe care au fost constrânși să o abandoneze, ei sunt asasinii perfect imperturbabili, echipa de elită, parteneri în misiuni și în secret.
Separat sunt străpunși de gânduri și sentimente interzise, dar împreună, Alina și Alex, pun semnul interzis doar pe ușa camerei în care se află împreună. Drumul lor din momentul în care au fost recrutați, și asta încă de la o vârstă fragedă contrar maturității impuse, și până la punctul în care se regăsesc cel mai recent, nu a fost unul ordinar. Alex, luat în vizor de Securitate și la un pas de moarte în închisoare, și-a acceptat condiția de a rămâne în viață, îndurând probele fizice și psihice la care a fost supus de SSO, ridicându-se metaforic din cenușă un alt om - necruțător, lipsit de emoții. Misiunea de a o seduce pe prea tânara Alina în vederea recrutării unui nou agent a fost o una mai grea decât se aștepta. Focul dintre cei doi a fost aprins cu dorințe înșelătoare, dar în scânteile lui s-a lipit o relație imposibilă, de dragoste și ură, visuri și iluzii, secrete și riscuri. Când o poartă li se va deschide, vor profita din plin de ea?
Mergând pe firul anilor în care personajele au suferit și s-au metamorfozat, acțiunea relevă experiențele atât din punctul lui Alex de vedere, cât și din cel al Alinei. Împletirea trecut-prezent de care se atașează fiorii începutului ca agent operativ, asasin de elită, pașii nemiloși pe care i-a parcurs Alex și care reprezintă tiparul la care este supusă și Alina ulterior, este o partitură bine lucrată. Ispitit cu o doză de prezent antrenant, din care se ivesc puncte surprinzătoare, autoarea aruncă bumerang scene din trecut care conturează povestea și apoi colorează cu fapte succesive celor aflate imaginea captivantă a unor personaje independent favorizate, întărite de particularități profunde și infuzate cu un romantism grozav. „Asasin la feminin” este periculoasă în acțiune, cu misiuni secrete concluzionate cu crime și interese contradictorii, pentru că tabere adverse ce se joacă cu puterea și membrii ce spionează în favoarea uneia și defavoarea alteia, pun la bătaie și un conflict mai vibrant. Deși suspansul scenelor lugubre atinge bucuria nebunilor de senzațional, detaliile dând sens priveliștii și impresionând prin știința lor, suspansul ce privește relația dintre Alina și Alex este fremătător. Un tug of war cu stări pe post de frânghie, iubire ca linie de demarcație și două capete ce se luptă cu spiritul zdrobit de realitate sau obligații, o viață condamnată, risc. Oricum s-ar ajunge la câștig, protagoniștii oferă o poveste ce te provoacă să te antrenezi special cu misiunea de a nu lăsa cartea din mână.
Pentru că nu am compus niciun pasaj în care să admir inspirația autoarei pentru numele de agent al lui Alex (și nu aș vrea să mai lungesc vorba), precizez: o caracterizare mai bună pentru personajul masculin, care să îi ateste comportamentul și stăruința în sentimente, pusă chiar în seama celor care l-au reformat, nu s-ar putea face altfel decât  printr-un cuvânt care înglobează totul - Therein ( the+rein=înfrânare, see what she did there?) - Perfect!
O recenzie fără final, pentru că am spus vorbele de foarte bine la adresa acestui prim volum din seria Alina Marinescu, o deschidere spre lumea pândită din umbră de personaje cărora ard de nerăbdare să le savurez următoarele aventuri. Tiza mea își îndeplinește rolul de asasin cu toate cartușele pregătite și țintele ochite.

Mulțumiri autoarei Monica Ramirez pentru carte și comandați-o pe site-ul Editurii Up - aici