Review ”Singura amintire a Florei Banks” - Emily Barr

Un mod de clasare al cărților s-ar putea face după tema aleasă de autor. De-a lungul timpului m-am întâlnit cu scenarii ce pot fi privite ca asemănătoare, învârtind ideea principală în aceeași sferă de acțiune, trimițând cu gândul la o imagine cunoscută. În mod evident poveștile diferă din multe alte puncte de vedere și intrigă pe parcursul lecturii, deci în final cât contează că sună familiar?

Cum să ai încredere în cineva, dacă nici în tine nu poți avea?

Flora suferă de amnezie. Are memorie doar pe termen scurt, iar mintea ei se resetează de mai multe ori pe zi. Nu-și amintește glumele pe care le-a făcut prietena ei, instrucțiunile pe care i le-au dat părinții ei sau câți ani are. Apoi sărută un băiat pe care n-ar fi trebuit să-l sărute, dar acest lucru îi rămâne întipărit în minte. Este prima oară de când avea zece ani când își aduce aminte de un fapt petrecut. Dar băiatul a plecat, iar ea crede că s-a mutat în zona Cercului Polar Arctic. Își va aduce aminte totul dacă va merge după el? Este oare aceasta soluția? În cine poate avea încredere?

Mă uit la mâinile mele. Pe una din ele scrie Flora, fii curajoasă!

Ca o întâmplare hazlie, la scurt timp de la începerea cărții ”Singura amintire a Florei Banks”, pe un post de televiziune se difuza filmul ”50 First  Dates”, o dramă, comedie romantică din 2004, având în rolurile principale actorii Adam Sandler și Drew Barrymore. Fiind undeva la mijlocul cărții, acțiunea similară cu cea a filmului mi-a stârnit un zâmbet, și deși firul poveștii se evidenția diferit, nu am putut rata asemănările. Personajul principal ce suferă de amnezie, evenimentul nefericit care i-a cauzat această afecțiune, urmărirea unui vis legat de iubire, deznodământul dulce-amar; dar în timp ce filmul ”50 First Dates” este pus clar sub o lumină blândă de umor, cartea ”Singura amintire a Florei Banks” descrie o poveste aventuroasă, cu note înalte de trepidare și scene triste.
Emily Barr compune un peisaj ce se potrivește mănușă cu sezonul rece de acum. Cum înțelegem din descrierea cărții, Cercul Polar Arctic contribuie la această imagine și citind, locul completează starea generală redată de poveste.
Flora Banks suferă de amnezie anterogradă, ceea ce o face, ca de la vârsta de zece ani, să nu poată forma amintiri noi. Viața ei se rezumă la scurte perioade de prezență în realitate, ca mai apoi confuzia să o cuprindă și să retrăiască scenele. Cauza stării ei a fost o tumoră, care odată îndepărtată, a blocat-o în copilărie, singurele amintiri palpabile, dar și acelea dificil de capturat.
Având șaptesprezece ani, Flora se bazează pe părinții ei și prietena cea mai bună - Paige, pe care mintea ei îi recunoaște, deși înfățișarea lor e pentru ea ciudată, precum au trecut anii. Cuvinte scrise pe piele îi amintesc numele, câți ani are, unde locuiește și unde se află în fiecare moment. Nu iese des din casă, tratamentul medicamentos e musai să îl respecte. Flora, în ciuda condiției ei, este însă o adolescentă cu personalitate, o rebelă care acceptă alcool la o petrecere și sărută un băiat pe plajă. Lucruri tipice pentru ceilalți, dar ea știe că va uita totul în curând și se grăbește să își noteze experiența unică de a fi sărutată, în caietul ei. E singurul mod prin care poate retrăi sentimentul, citindu-l. Sigur nu poate fi adevărată amintirea cu imaginea plajei, băiatul care i-a dăruit o piatră neagră după un sărut și care pleacă la Cercul Polar, nu?
Printr-o ironie a sorții, părinții ei sunt nevoiți să plece la Paris, să fie alături de fratele Florei care este grav bolnav, și ea va rămâne acasă în grija prietenei ei, familia neștiind că cele două fete nu își mai vorbesc. În acest mod, Flora se găsește singură și de multe ori speriată, dar nu se descumpănește, ci dimpotrivă, se încumetă la o adevărată aventură.
Un bilet de avion spre Cercul Polar, vă rog!
Cartea este un amalgam de situații și trăiri, cu acțiune interesantă și incitantă. Călătorind alături de Flora și văzând prin ochii ei toată povestea, e ușor să te implici și atașezi. Singura ei amintire recentă este un prilej nebun de a evada, de a se regăsi. Cu speranța că a găsit un leac în acel băiat, nu se mai teme de nimic și intră în contact cu persoane străine pe care nu le asemuiește primejdiei. Dă dovadă de o minte ageră, poate vicleană și trăiește clipa. Ziua polară îi accentuează confuzia, dar mânată de o putere lăuntrică și un curaj de nestăpânit, Flora impresionează la fiecare pas.
Intriga se adâncește în același timp cu stările Florei și ceea ce a început ca o poveste ciudățică, se transformă într-una captivantă, misterioasă, dramatică și de impact.
Am mai întâlnit cărți descriind cazuri de amnezie și nu știu ce anume le face intrigante. Nu aș clasa ”Singura amintire a Florei Banks” ca o lectură proaspătă, căci se găsesc pasaje care duc gândul în zone deja străbătute. Dar în aceeași măsură, nu pot nega faptul că este o carte cu farmec, cu suspans și atrăgătoare. Răsturnările de situație sunt surprinzătoare, parcurse cu uimire tristă. În spirit adolescentin, sărutul și băiatul au devenit o obsesie pentru Flora, emoții care se repetă și tot repetă în ritmul amneziei. Și totuși nu îmi displace că protagonista a plecat la vânătoarea sentimentului de iubire, e chiar simpatic. Și totuși...nu la asta se rezumă povestea, ceea ce e și mai interesant.
În final, descoperiți-o pe Flora, vă poartă într-o aventură pe cinste.