Review ”Dispariția lui Daniel Tate” - Cristin Terrill

Când a dispărut, în urmă cu șase ani, a fost un mister. Când s-a întors acasă, a fost un miracol. Doar că Daniel Tate nu este cu adevărat Daniel Tate. Familia însă îl primește cu brațele deschise și îi acceptă, fără să clipească, toate minciunile. Deși povestea lui e cusută cu ață albă, mama și frații îi oferă, ca din întâmplare, explicații, scuze, informații de care să se agațe și îl protejează atunci când psihologii, polițiștii și agenții FBI îl încolțesc. De ce oare, se întreabă falsul Daniel? Ce secret teribil ascund membrii respectabilei familii Tate? Și când a devenit el, maestrul minciunilor, cel păcălit?

O carte bună se cunoaște din primele pagini. Dispariția lui Daniel Tate este o ghicitoare întortocheată, un mister și o capcană a curiozității. Intuiția nu m-a dezamăgit nici de data aceasta și locul pe raft al cărții lui Cristin Terrill este bine meritat.
Ce este deosebit LA povestea lui Daniel Tate? Naratorul, în primul rând, prin viziunea căruia descoperi acțiunea; un narator pe care nu îți poți baza impresiile, cu o minte șireată și un spirit nebun. În al doilea rând am rămas puțin surprinsă să descopăr o carte care nu este împărțită pe capitole, ceea ce s-a dovedit un lucru inteligent pentru că nu te poți opri din citit, pauzele scurte dintre scene doar sporind curiozitatea, iar stilul de scriere excelent face pentru o lectură fluidă. Încă un aspect interesant îl reprezintă ambiguitatea faptelor care au condus la intrigă, care este și ea un punct foarte expert accentuat și întins la maxim; fapte care se concluzionează într-un mod frustrant de dulce și cu multe semne de întrebare, care te oftică dar care creează o imagine de final explozivă.
Ce este deosebit ÎN povestea lui Daniel Tate? Personajul principal, fără îndoială, fură și captează cititorul. Te poartă cu gândurile lui prin toate stările, te atrage de partea lui, intră pe sub piele. Familia Tate, membrii ei - Jessica, Robert, Patrick, Alexis, Nicholas, Mia - sunt ”săracii oameni bogați” pentru care stai cu sufletul la gură să le afli secretele și care înduioșează cu dramele lor. Misterul ce se învârte în jurul familiei fascinează din start, relațiile complicate dar și care abundă în iubire transmit sentimentul de empatie, dorința de a te afunda în povestea lor cât mai mult. Apariția poliției, a FBI-ului, compune un cadru cu atât mai interesant, cu cât acțiunea ia tonul unui thriller ca la carte, suspansul enervant de intens. Cazul dispariției și regăsirii nu putea fi unul simplu, iar în toată nebunia iscată trebuie să existe un vinovat, unul care se lasă greu de ghicit, indiciile țopăind și luând în vizor pe diverși membri ai familiei, dar care este dat în vileag prea târziu sau deloc.
Ce este deosebit la Daniel Tate? El nu există sau mai bine zis, este dar nu se mai află. Băiatul care se dă drept Daniel Tate este un escroc, unul nu atât de priceput pe cât crede el. Identitatea lui este un joc de noroc, viața dură de la care a plecat conturându-i o mască cu care a supraviețuit destul de bine. Rolul lui Daniel Tate credea că îi va aduce succesul în mascaradă, o familie bogată, un trai bun, departe de Canada, de ce nu ar profita și s-ar opri puțin din alergat? Păcălici sau păcălit, la asta se va rezuma experiența. Să îți bagi nasul unde nu îți fierbe oala e un joc periculos, adevărul despre dispariția adevăratului Daniel Tate e mai sigur să rămână îngropat. Ca personaj principal în acțiune este formidabil, misterios, un iluzionist, un mincinos frumos.
Cartea Dispariția lui Daniel Tate impresionează pe mai multe planuri. Are o intrigă bună, intensă, menține suspansul de la început până la sfârșit, și mă refer până la ultimul cuvânt inclusiv, personajele sunt fermecătoare, iar lectura o plăcere. Din start nu am avut de gând să subliniez nicio parte negativă a cărții, pentru că uneori e mai frumos să mă bucur doar de cea bună. Știu că sunt cititori care o să își dorească să simtă pe propria lectură enigmele poveștii, așadar prindeți șansa. O ultimă remarcă pe care nu o pot rata: un moment de admirație pentru imaginația sclipitoare privind titlul original - Here lies Daniel Tate. Un joc frumos de cuvinte care poate divulgă unele secrete dar nu strică povestea.

O lectură de ⭐⭐⭐⭐ (4/5)