Review ”Dublă identitate” - S.K. Tremayne

La un an după ce una din fetele lor gemene, Lydia, a murit într-un accident, părinții lor, Angus și Sarah Moorcraft, se mută pe o insuliță din Scoția, pe care Angus a moștenit-o de la bunica lui. Acolo cuplul speră să-și pună ordine în viața după tragicul accident. Și totuși, după ce la puțin timp Kirstie, geamăna rămasă, susține că s-a comis o greșeală și că ea este, de fapt, Lydia, viața cuplului mai primește o lovitură. Așadar, mister! Cine a murit cu adevărat în accident?

Într-o altă viață am locuit pe o insulă cu far și experiența mă bântuie acum.
Am o fascinație aparte pentru cărțile care au acțiunea plasată într-un astfel de loc, poate una un pic morbidă. O insulă izolată este subiect de multe aventuri, de cele mai multe ori nefaste pentru protagoniști, dar cu farmec pentru cititori. Nu am bifat pe lista de cărți citite un număr impresionant de povești pe această temă, însă două cărți mi-au rămas ca favorite: ”Lumina dintre oceane” de M. L. Stedman și ”The lightkeeper’s daughters” de Jean E. Pendziwol, ambele cu un impact puternic și o intrigă foarte bine construită.

De azi adaug pe listă și romanul de debut al lui S. K. Tremayne, ”Dublă identitate”, un thriller captivant, cu note horror și o poveste zdrobitoare.

Aparută recent în librării sub semnătura editurii RAO, cartea atrage privirile și trezește curiozitatea, clar încă din descriere că romanul este plin de mister și anunță o lectură palpitantă. Autorul a debutat cu acest roman în 2015 și ne plimbă pe insulele Scoției, familiarizându-ne cu peisajele și gaelica scoțiană, introducându-ne totodată în viața familiei Moorcraft.

Sarah și Angus își clădiseră o viață frumoasă în Londra,  erau fericiți, în ciuda dificultăților, și împliniți, o familie frumoasă completată de gemenele Lydia și Kirstie. Însă moartea uneia dintre fete într-un accident cumplit, învăluit în mister, le cutremură liniștea, fiind nevoiți să evadeze de privirile incisive ale oamenilor pe insula Torran, o moștenire de la bunica lui Angus. Văzând în casa neîngrijită a insulei un refugiu, familia speră să își recapete normalitatea, un nou început pentru fiecare membru. Lipsa Lydiei i-a afectat în moduri diferite – Angus s-a refugiat în alcool, Sarah se pierde în depresie și își vede fiica favorită în privirea lui Kirstie, iar fiica lor rămasă fără complice resimte șocul lipsei surorii ei la un nivel profund de identitate și individualitate. Sub negura insulei evenimentele apar distorsionate, jucându-se cu realitatea și dezvăluind treptat un adevăr pe care niciun părinte nu și-l dorește. Trauma prin care au trecut îi va bântui, liniștea dorită evadând în vuietul vântului.

Romanul este dincolo de așteptări, descrierea păcălind imaginația. Încă din primele pagini se face resimțit misterul, o premisă excelentă ce pavează o lectură interesantă. Trauma prin care trec personajele creionează o poveste tristă dar plină de suspans, care te înfioară și te ține antrenat în acțiune, acțiune căreia i te supui să îi afli secretul și care jonglează cu mintea cititorului până la final. Iluzia revelării adevărului în ce privește identitatea gemenelor și ce ar fi putut dus la cumplitul accident este perfect și deștept împletită, eludând deznodământul conturat în felurite moduri în mintea cititorului.

Relația dintre Sarah și Angus este una încordată, chiar și la un an de la pierderea uneia dintre fete se zbat să revină pe făgaș normal, momente de tensiune și ranchiună care aruncă în acțiunea poveștii și o intrigă paralelă, aceea a unei căsnicii pe punctul de a se destrăma. Niciunul dintre soți nu este absolvit de vină în soarta fiicelor lor, povestea complicându-se cu fiecare aspect dezvăluit. Lydia/Kirstie ridică sentimente opuse, atât de simpatie cât și de înfiorare, fiind personajul în jurul căreia gravitează povestea, de la care nu știi la ce să te aștepți, dar impresionând prin puterea ei de copil.

Atmosfera insulei Torran e în perfectă concordanță cu imaginile fantomatice pe care le redă casuța familiei Moorcraft și scenele ce se petrec înăuntrul ei. Sarah a încercat să depășească drama vieții ei, dar totul a fost aparent, năluca fiicei ei neliniștind-o și în final luându-i vălul de pe ochi, care îi ascundea amintirile și vina. Finalul cărții este neașteptat și încununează cu succes ceea ce a fost de la primul capitol o carte care nu s-a lăsat ghicită.
”Dublă identitate” este combinația de thriller, mister, horror care fac o lectură incitantă. Poate din start m-am așteptat să întâlnesc o insulă și un far bântuite,  însă abordarea temei a fost inteligentă și aparte. Am dat câteva impresii vagi despre acțiune, pentru că romanul merită, din punctul meu de vedere, citit și descoperit prin ochii fiecăruia, părerile putând fi altele.
Nu vă sfiiți, bucurați-vă de lectură!
⭐⭐⭐⭐